BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena a rozwój autonomii w uczeniu się języka obcego wśród studentów Kolegium Języków Obcych w Poznaniu
Instytucja:
Data: maj 2003 – 2004
Badacz: Urszula Zielińska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy w wyniku interwencji nauczyciela nastąpią takie zmiany w zachowaniach uczniów, które świadczyłyby o dążeniu do samodzielności w uczeniu się języka obcego na poziomie zaawansowanym, a szczególnie w rozwijaniu umiejętności pisania. Badanie w działaniu przeprowadzono na grupie studentów drugiego roku poznańskiego Kolegium Języków Obcych (sekcja angielska). Początkowo założono, że w badaniu weźmie udział 35 osób. W fazie początkowej badania wykorzystano ankietę – zebrano 22 kwestionariusze (ankietę wykorzystano też w ostatniej fazie badania, celem weryfikacji poziomu autonomicznych zachowań badanych). Na kolejnym etapie badani studenci, poprzez szereg notatek, zapisywali swoje postępy w nauce języka angielskiego (ze szczególnym uwzględnieniem aspektów pisania). W rezultacie zebrano 29 dzienniczków. Ponadto poddano analizie materiał z 28 wywiadów indywidualnych. Wyniki badań oraz porównanie ankiet (z fazy wstępnej i końcowej) pokazały, że zachodzą przesunięcia zarówno w stronę zachowań mniej autonomicznych u badanych studentów (np. robienie rzeczy nierutynowych podczas nauki języka obcego, rozwijanie dobrych technik ćwiczenia słuchania, mówienia, czytania i pisania, szukanie wskazówek dotyczących funkcjonowania języka, porównywanie wypowiedzi z innymi w celu sprawdzenia poprawności użycia języka angielskiego), jak i w stronę zachowań bardziej autonomicznych (zwracanie uwagi na wymowę i gramatykę).

Deskryptory TESE: uczenie się, student, samoocena, język nauczania, angielski, ankieta, gramatyka, ortografia
TESE descriptors: learning, student, self-evaluation, teaching language, English, questionnaire, grammar, spelling
Publikacje:
  • Zielińska, U. (2005). Samoocena a rozwój autonomii w uczeniu się języka obcego wśród studentów Kolegium Języków Obcych w Poznaniu. Neofilolog, 27, 54-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"