Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, czy w wyniku interwencji nauczyciela nastąpią takie zmiany w zachowaniach uczniów, które świadczyłyby o dążeniu do samodzielności w uczeniu się języka obcego na poziomie zaawansowanym, a szczególnie w rozwijaniu umiejętności pisania. Badanie w działaniu przeprowadzono na grupie studentów drugiego roku poznańskiego Kolegium Języków Obcych (sekcja angielska). Początkowo założono, że w badaniu weźmie udział 35 osób. W fazie początkowej badania wykorzystano ankietę – zebrano 22 kwestionariusze (ankietę wykorzystano też w ostatniej fazie badania, celem weryfikacji poziomu autonomicznych zachowań badanych). Na kolejnym etapie badani studenci, poprzez szereg notatek, zapisywali swoje postępy w nauce języka angielskiego (ze szczególnym uwzględnieniem aspektów pisania). W rezultacie zebrano 29 dzienniczków. Ponadto poddano analizie materiał z 28 wywiadów indywidualnych. Wyniki badań oraz porównanie ankiet (z fazy wstępnej i końcowej) pokazały, że zachodzą przesunięcia zarówno w stronę zachowań mniej autonomicznych u badanych studentów (np. robienie rzeczy nierutynowych podczas nauki języka obcego, rozwijanie dobrych technik ćwiczenia słuchania, mówienia, czytania i pisania, szukanie wskazówek dotyczących funkcjonowania języka, porównywanie wypowiedzi z innymi w celu sprawdzenia poprawności użycia języka angielskiego), jak i w stronę zachowań bardziej autonomicznych (zwracanie uwagi na wymowę i gramatykę). |