BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autorytet nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Anna Tyl
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: W jaki sposób pojmowany jest autorytet nauczyciela? Jakie są źródła autorytetu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej? Jakie czynniki osłabiają autorytet nauczyciela klas początkowych? W badaniu wzięło udział łącznie 90 respondentów, w tym 30 nauczycieli klas I-III ze szkół podstawowych w Łodzi i województwie łódzkim, 30 rodziców uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz 30 studentów pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim, na specjalności: pedagogika wieku dziecięcego. Kultura osobista była elementem dominującym w odpowiedziach wszystkich respondentów – wskazano ją 78 razy. Drugie miejsce w hierarchii zajęły takie cechy jak poczucie humoru i schludny wygląd. Źródeł autorytetu nauczyciela w klasie rodzice upatrywali w takich cechach jak odpowiedzialność, opiekuńczość, serdeczność, wyrozumiałość i życzliwość. Nauczyciele natomiast w tym kontekście wskazywali takie cechy jak zaradność (na pierwszym miejscu), a w dalszej kolejności pewność siebie oraz cierpliwość i opiekuńczość. Z kolei studenci autorytetu nauczyciela upatrywali w takich jego cechach jak prawdomówność, otwartość, sprawiedliwość i wrażliwość. Rodzice uważali, że na osłabienie albo brak autorytetu może wpłynąć złośliwość nauczyciela, a w opinii nauczycieli i studentów taką cechą była oschłość. Spośród czynników zewnętrznych obniżających autorytet nauczyciela najczęściej wskazywano niski prestiż zawodu, a w dalszej kolejności złe warunki materialne nauczyciela oraz hamowanie inicjatywy nauczycieli przez nadzór pedagogiczny. W opinii wszystkich badanych autorytet nauczyciela powinien opierać się na wiedzy, wykształceniu i zdolnościach. 

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, nauczyciel, postawa, wiedza, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: social behaviour, teacher, attitude, knowledge, teacher-student relation
Publikacje:
  • Tyl, A. (2011). Autorytet nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 96-115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"