Abstrakt: |
Badania miały na celu diagnozę postaw studentów, którzy uczestniczyli w lektoracie Polskiego Języka Migowego (zajęcia te miały charakter ćwiczeń lub konwersatorium językoznawczego). W badaniu wykorzystano technikę ankietową (pozyskano 43 ankiety). Posłużono się także danymi z indywidualnych rozmów z uczestnikami wymienionych zajęć. Jak pokazują wyniki badań, uczestnicy lektoratu uważają, że nauka tego przedmiotu jest dość frustrująca ze względu na brak widocznych efektów kształcenia (swoje postępy oceniają oni jako żadne lub niewielkie). Badania potwierdzają, że podczas dwóch pierwszych semestrów nauki rezygnuje z dalszego kształcenia pod tym kątem około 30% studentów, pomimo że 14% uczestników zajęć miało styczność już przed przyjściem na te zajęcia z Polskim Językiem Migowym (kursy, znajomość alfabetu palcowego, kontakt z dziećmi z tymi problemami, posiadanie znajomych z tym deficytem). Większość osób przystępujących do uczenia się Polskiego Języka Migowego podjęła decyzję o przystąpieniu do tego kształcenia ze względu na ciekawość poznawczą, przygodę intelektualną. Niewielki odsetek osób uzasadnił ten wybór możliwością wykorzystania znajomości Polskiego Języka Migowego w przyszłej pracy. |