Abstrakt: |
Celem badania było poznanie postaw, opinii i ocen studentów wobec macierzystej uczelni, nauczycieli akademickich oraz procesu dydaktycznego, w którym uczestniczą. Do zebrania materiału posłużono się anonimową ankietą audytoryjną. Próba badawcza liczyła 250 osób (dobór próby miał charakter celowy, objęto nim studentów uczelni publicznych i uczelni niepublicznych) studiujących na trzecim, czwartym i piątym roku studiów magisterskich. Finalnie do analizy zakwalifikowano 226 wypełnionych kwestionariuszy. Ankietowani realizowali program studiów w trybie dziennym lub zaocznym na takich kierunkach jak: zarządzanie i marketing (62,9%), finanse i bankowość (21,9%), ekonomia (8,9%) oraz międzynarodowe stosunki gospodarcze (6,3%). Wśród respondentów 69,2% osób stanowiły kobiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość studentów określiła swoją uczelnię jako uczelnię przekazującą przede wszystkim wiedzę teoretyczną (85,8%). W dalszej kolejności wskazywano: zorientowanie na rozwój intelektualny studentów (24,6%), zwracanie uwagi studentów na odpowiedzialność w postępowaniu (18,8%), poszukiwanie prawdy (10,9%), zwracanie uwagi na uczciwość w postępowaniu (10,4%), zorientowanie na tworzenie wspólnoty akademickiej (6,1%), przekazywanie głównie wiedzy praktycznej (3,8%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że w opinii prawie jednej trzeciej badanych wykładowcy nie kierują się sprawiedliwością w traktowaniu studentów, a dwie trzecie osób potwierdziło doświadczenie złego traktowania przez nauczyciela akademickiego (w tym: demonstracje lekceważenia studenta – 44,7%, zniecierpliwienie – 22,6%, ogólnie określane niegrzeczne zachowanie – 14,2%, zachowania wyraźnie obrażające – 10,6%). |