Obserwuj
Tytuł badania: |
Plany edukacyjne młodzieży gimnazjalnej 2010 |
Kolejne lata cyklu: |
2008
2010
2012
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2010 – maj 2010 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii młodzieży na temat jej planów edukacyjnych. W próbie badawczej było 369 uczniów szkół gimnazjalnych z powiatu poznańskiego. W badaniu wzięło udział 182 chłopców i 187 dziewcząt. Kontynuację nauki w liceum ogólnokształcącym po ukończeniu gimnazjum planowało łącznie 160 uczniów. Do liceum profilowanego wybierało się 16 badanych. Naukę w technikum planowało 165 gimnazjalistów, a szkołę zawodową wybrałoby tylko 57 osób. Badanych zapytano, czym kierowali się w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej. Odległość szkoły w tym kontekście wskazało 152 gimnazjalistów, możliwość rozwoju 285, opinię kolegów i koleżanek 56, zdanie rodziców 59, sytuację na lokalnym rynku pracy 77. Z pomocy doradcy zawodowego w wyborze szkoły korzystało 113 gimnazjalistów, z pomocy pedagoga albo psychologa szkolnego 38, z rady koleżanek albo kolegów 81. Najczęściej na wybór szkoły mieli wpływ rodzice – 189 wskazań. Samodzielnie decyzję podejmowało 128 uczniów. 252 badanych nie widziało żadnych przeszkód w realizacji ich planów edukacyjno-zawodowych. 241 gimnazjalistów miało już sprecyzowane plany co do zawodu, który chcieliby wykonywać w przyszłości; 128 uczniów takich planów jeszcze nie miało. |
Deskryptory TESE: |
przejście z gimnazjum do liceum/technikum, wybór kierunku kształcenia zawodowego, doradca, rodzice, młodzież, rynek edukacyjny, rynek pracy, oferta edukacyjna |
TESE descriptors: |
transition from lower to upper secondary education, choice of training, guidance officer, parents, youth, education market, labour market, educational provision |
Publikacje: |
- Fundacja Rozwoju Talentów. (2010). Badanie 2010. Pobrane z http://www.fundacjarozwojutalentow.pl/badania-badanie-2010-t-121_174_191.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.