Obserwuj
Tytuł badania: |
Plany edukacyjne młodzieży gimnazjalnej 2012 |
Kolejne lata cyklu: |
2008
2010
2012
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w siedmiu szkołach gimnazjalnych w powiecie poznańskim – w pięciu gimnazjach w gminie Mosina, w jednym w gminie Tarnowo Podgórne oraz w International School of Poznan. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. Celem badania było zebranie opinii młodzieży na temat jej planów edukacyjnych. W próbie badawczej było 288 uczniów szkół gimnazjalnych (z 500 uczestniczących w warsztatach zorganizowanych przez Fundację Rozwoju Talentów). W badaniu wzięło udział 142 chłopców i 146 dziewcząt. Kontynuację nauki w liceum ogólnokształcącym po ukończeniu gimnazjum planowało łącznie 111 uczniów (w tym 70 dziewcząt i 41 chłopców). Do liceum profilowanego wybierało się 52 badanych (odpowiednio: 34 i 18). Naukę w technikum planowało 96 gimnazjalistów (odpowiednio: 37 i 59), a szkołę zawodową wybrałoby tylko 36 (w tym osiem uczennic i 28 uczniów). Badanych zapytano, czym kierowali się w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej. Odległość szkoły w tym kontekście wskazało 110 gimnazjalistów, możliwość rozwoju własnych zainteresowań 226, opinię kolegów i koleżanek 58, zdanie rodziców 57, sytuację na lokalnym rynku pracy 56. Z pomocy doradcy zawodowego w wyborze szkoły korzystało 18 gimnazjalistów, z pomocy pedagoga albo psychologa szkolnego 11, z rady koleżanek albo kolegów 51. Najczęściej na wybór szkoły mieli wpływ rodzice – 157 wskazań. Samodzielnie decyzję podejmowało 112 uczniów. 177 badanych nie widziało żadnych przeszkód w realizacji ich planów edukacyjno-zawodowych, w tym 85 dziewcząt i 92 mężczyzn. Do przeszkód 69 badanych zaliczyło niskie oceny, 23 sytuację finansową, 22 brak szkoły o odpowiednim kierunku, a 11 sytuację na lokalnym rynku pracy. 137 gimnazjalistów miało już sprecyzowane plany co do zawodu, który chcieliby wykonywać w przyszłości (w tym więcej chłopców niż dziewcząt – odpowiednio: 65 i 72); 151 uczniów takich planów jeszcze nie miało. |
Deskryptory TESE: |
planowanie, rynek edukacyjny, oferta edukacyjna, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, gimnazjum, wybór kierunku kształcenia zawodowego, młodzież, doradca, rodzice |
TESE descriptors: |
planning, education market, educational provision, transition from lower to upper secondary education, lower secondary, choice of training, youth, guidance officer, parents |
Publikacje: |
- Fundacja Rozwoju Talentów. (2012). Badanie planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej. Pobrane z http://www.fundacjarozwojutalentow.pl/badania-badanie-2010-t-121_174_191.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.