BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plany edukacyjne młodzieży gimnazjalnej 2012
Kolejne lata cyklu: 2008 2010 2012
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: czerwiec 2012
Badacz:
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w siedmiu szkołach gimnazjalnych w powiecie poznańskim – w pięciu gimnazjach w gminie Mosina, w jednym w gminie Tarnowo Podgórne oraz w International School of Poznan. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. Celem badania było zebranie opinii młodzieży na temat jej planów edukacyjnych. W próbie badawczej było 288 uczniów szkół gimnazjalnych (z 500 uczestniczących w warsztatach zorganizowanych przez Fundację Rozwoju Talentów). W badaniu wzięło udział 142 chłopców i 146 dziewcząt. Kontynuację nauki w liceum ogólnokształcącym po ukończeniu gimnazjum planowało łącznie 111 uczniów (w tym 70 dziewcząt i 41 chłopców). Do liceum profilowanego wybierało się 52 badanych (odpowiednio: 34 i 18). Naukę w technikum planowało 96 gimnazjalistów (odpowiednio: 37 i 59), a szkołę zawodową wybrałoby tylko 36 (w tym osiem uczennic i 28 uczniów). Badanych zapytano, czym kierowali się w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej. Odległość szkoły w tym kontekście wskazało 110 gimnazjalistów, możliwość rozwoju własnych zainteresowań 226, opinię kolegów i koleżanek 58, zdanie rodziców 57, sytuację na lokalnym rynku pracy 56. Z pomocy doradcy zawodowego w wyborze szkoły korzystało 18 gimnazjalistów, z pomocy pedagoga albo psychologa szkolnego 11, z rady koleżanek albo kolegów 51. Najczęściej na wybór szkoły mieli wpływ rodzice – 157 wskazań. Samodzielnie decyzję podejmowało 112 uczniów. 177 badanych nie widziało żadnych przeszkód w realizacji ich planów edukacyjno-zawodowych, w tym 85 dziewcząt i 92 mężczyzn. Do przeszkód 69 badanych zaliczyło niskie oceny, 23 sytuację finansową, 22 brak szkoły o odpowiednim kierunku, a 11 sytuację na lokalnym rynku pracy. 137 gimnazjalistów miało już sprecyzowane plany co do zawodu, który chcieliby wykonywać w przyszłości (w tym więcej chłopców niż dziewcząt – odpowiednio: 65 i 72); 151 uczniów takich planów jeszcze nie miało.

Deskryptory TESE: planowanie, rynek edukacyjny, oferta edukacyjna, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, gimnazjum, wybór kierunku kształcenia zawodowego, młodzież, doradca, rodzice
TESE descriptors: planning, education market, educational provision, transition from lower to upper secondary education, lower secondary, choice of training, youth, guidance officer, parents
Publikacje:
  • Fundacja Rozwoju Talentów. (2012). Badanie planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej. Pobrane z http://www.fundacjarozwojutalentow.pl/badania-badanie-2010-t-121_174_191.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"