Obserwuj
Tytuł badania: |
Pomiar jakości usług edukacyjnych metodą Servqual |
Instytucja: |
|
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Witold Nierzwicki, Agata Rudzik |
Abstrakt: |
Celem doniesienia jest pokazanie korzyści płynących z wykorzystania metody Servqual w edukacji. Metoda ta oparta jest na modelu pięciu luk (badano głównie piątą lukę, czyli oczekiwania klienta dotyczące usług oraz postrzeganie usługi, która została dostarczona). Badanie to polegało na zebraniu od respondentów ich odpowiedzi na temat oczekiwań w odniesieniu do konkretnej usługi i zebranie wyników odpowiedzi o jakości konkretnej usługi. Metodę Servqual zastosowano do zbadania oceny jakości usług edukacyjnych w szkole językowej, która znajdowała się w jednym z miast wojewódzkich (uczono w niej metodą Callana). Spośród wszystkich uczniów badanej szkoły językowej w projekcie badawczym wzięła udział tylko część z nich wybrana losowo (charakter próby niewyczerpujący). Łącznie w badaniu wzięło udział 50 osób (22% wszystkich osób, które uczęszczały na kursy językowe do badanej szkoły). Wśród badanych było 24% studentów, resztę stanowiły osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych. Pytania w kwestionariuszu dotyczyły jakości usług edukacyjnych świadczonych przez badaną szkołę (respondenci oceniali jakość na liczbowej skali punktowej 1-5). Wyniki badań ujęto w postaci tabelarycznej z wykorzystaniem wskaźnika obliczanego ze wzoru na średnią ważoną. Tabela pokazuje badane zagadnienie jakości w kilku kryteriach: zasoby szkoły (materialna obudowa usługi), proces nauczania (sposób dostarczania usługi), troska o ucznia (troska o klienta). |
Deskryptory TESE: |
edukacja, jakość kształcenia, jakość nauczania, angielski, pomiar |
TESE descriptors: |
education, quality of education, teaching quality, English, measurement |
Publikacje: |
- Nierzwicki, W. i Rudzik, A. (2003). Pomiar jakości usług edukacyjnych metodą Servqual. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 79-94.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.