Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozwój strategii pamięciowych na lektoratach Uniwersytetu Trzeciego Wieku |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 |
Badacz: |
Monika Grotek |
Abstrakt: |
Celem badań pilotażowych była wstępna analiza specyfiki rozpoczynania nauki języka obcego w podeszłym wieku. Przedmiotem badań było słownictwo i jego przyswajanie (głównie w aspekcie kategorii komunikacyjnych i pamięciowych). Studium objęło analizę częstotliwości użycia i potrzeb wprowadzania strategii pamięciowych w uczeniu się słownictwa ludzi starszych. W badaniach wykorzystano sondaż diagnostyczny (posłużono się kwestionariuszem). Łącznie przebadano 60 osób uczestniczących w lektoratach z języka angielskiego. Terenem badań był Uniwersytet Trzeciego Wieku Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wyniki badań wskazują, że uczestnicy lektoratu uczą się słownictwa z języka obcego poprzez przepisywanie słów lub notatki zawierające polskie tłumaczenie wyrazu i transkrypcję fonetyczną (30%). Wykorzystywanie strategii pamięciowych w celu usprawnienia nauki języka obcego nie jest rozpowszechnione wśród badanych (13% używa do tego obrazów, ponad 23% korzysta z kontekstualizacji). Co drugi badany używa do tego celu wizualizacji albo skojarzeń. Największym problemem w uczeniu się są słaba pamięć i trudności w zapamiętywaniu słownictwa (ponad 63%). |
Deskryptory TESE: |
dorosły student, edukacja dorosłych, strategia, uczenie się, studia wyższe, nauczanie języka, nauczanie języków obcych, angielski |
TESE descriptors: |
mature student, adult education, policy, learning, higher education course, language teaching, foreign language teaching, English |
Publikacje: |
- Grotek, M. (2003). Rozwój strategii pamięciowych na lektoratach Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 42-50.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.