BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój strategii pamięciowych na lektoratach Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Instytucja:
Data: 2001
Badacz: Monika Grotek
Abstrakt:

Celem badań pilotażowych była wstępna analiza specyfiki rozpoczynania nauki języka obcego w podeszłym wieku. Przedmiotem badań było słownictwo i jego przyswajanie (głównie w aspekcie kategorii komunikacyjnych i pamięciowych). Studium objęło analizę częstotliwości użycia i potrzeb wprowadzania strategii pamięciowych w uczeniu się słownictwa ludzi starszych. W badaniach wykorzystano sondaż diagnostyczny (posłużono się kwestionariuszem). Łącznie przebadano 60 osób uczestniczących w lektoratach z języka angielskiego. Terenem badań był Uniwersytet Trzeciego Wieku Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wyniki badań wskazują, że uczestnicy lektoratu uczą się słownictwa z języka obcego poprzez przepisywanie słów lub notatki zawierające polskie tłumaczenie wyrazu i transkrypcję fonetyczną (30%). Wykorzystywanie strategii pamięciowych w celu usprawnienia nauki języka obcego nie jest rozpowszechnione wśród badanych (13% używa do tego obrazów, ponad 23% korzysta z kontekstualizacji). Co drugi badany używa do tego celu wizualizacji albo skojarzeń. Największym problemem w uczeniu się są słaba pamięć i trudności w zapamiętywaniu słownictwa (ponad 63%).

Deskryptory TESE: dorosły student, edukacja dorosłych, strategia, uczenie się, studia wyższe, nauczanie języka, nauczanie języków obcych, angielski
TESE descriptors: mature student, adult education, policy, learning, higher education course, language teaching, foreign language teaching, English
Publikacje:
  • Grotek, M. (2003). Rozwój strategii pamięciowych na lektoratach Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2, 42-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"