Obserwuj
Tytuł badania: |
Edukacja ustawiczna w regionie lubelskim i zamojskim w świetle badań |
Instytucja: |
|
Data: |
1999 |
Badacz: |
Janusz Skwarek |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie roli i znaczenia edukacji dla dorosłych, którzy podlegają kształceniu ustawicznemu. Badanie przeprowadzono w szkołach policealnych, kształcących dorosłych w Zamościu i Lublinie (dwa typy szkół: Policealne Studium Informatyczne w obu miastach, tryb kształcenia: zaoczny; Medyczne Studium Zawodowe, tryb kształcenia: dzienny). Dobór szkół do badania był celowy. W badaniu wzięło udział 200 osób (100 z Zamościa i 100 z Lublina; 111 kobiet, 89 mężczyzn). Wiek badanych mieścił się w przedziale 20-55 lat (80% wszystkich badanych mieściło się w przedziale wiekowym 20-25 lat). Wyniki badania odpowiadają na dwa zasadnicze pytania: co jest najważniejsze w życiu dorosłych oraz jakie znaczenie dla badanych osób ma wykształcenie. Dwóch na trzech respondentów w odpowiedzi na pierwsze z pytań wymieniło pracę dającą satysfakcję (61%). Co drugi respondent uważał, że jest to życie rodzinne (57,5%). Wykształcenie było trzecią (pod względem ważności) kategorią podawaną przez badanych (33%). Wyniki badania pokazują także znaczenie wykształcenia dla dorosłych: 84,5% respondentów uważa, że jest ono niezbędne do zdobycia dobrej pracy. Ponadto 58,5% sądzi, że zaspokaja ono ambicje. |
Deskryptory TESE: |
edukacja dorosłych, badania edukacyjne, praca, rodzina, postawa, uczenie się przez całe życie, uczeń dorosły |
TESE descriptors: |
adult education, educational research, labour, family, attitude, lifelong learning, adult learner |
Publikacje: |
- Skwarek, J. (2001). Edukacja ustawiczna w regionie lubelskim i zamojskim w świetle badań. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 59-65.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.