BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wzmocnić szanse i osłabić transmisję biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego – WLOT
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Agnieszka Golczyńska-Grondas, Wielisława Warzywoda-Kruszyńska
Abstrakt:

Szukano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Czy miejsca oznaczone jako łódzkie enklawy biedy nadal zamieszkiwane są w dużym procencie przez ludność biedną? Czy w pozostałych miastach także występuje nasilenie ludności wspieranej przez pomoc społeczną w pewnych fragmentach tych miast? Dla każdej szkoły obliczono w ramach badania współczynnik dożywiania uczniów jako procentowy udział uczniów dożywianych w danej szkole wśród ogółu uczniów tej szkoły (tylko placówki na poziomie szkół podstawowych). Największy zasięg dożywiania uczniów odnotowano w Piotrkowie Trybunalskim (17%), a w dalszej kolejności w Tomaszowie Mazowieckim (15%), Łodzi i Radomsku (po 13%), Bełchatowie i Pabianicach (po 11%). Najniższy zasięg natomiast – na poziomie 8% – stwierdzono w Zgierzu. Rejony szkół o najwyższych wskaźnikach dożywiania we wszystkich miastach określono enklawami dziecięcej biedy. W ramach projektu sformułowano rekomendacje; powstały one w oparciu o wyniki analiz ankiet audytoryjnych w klasach szóstych szkół podstawowych z enklaw dziecięcej biedy, wywiadów biograficznych z dorosłymi i pogłębionych wywiadów swobodnych z nastolatkami, wywiadów pogłębionych i fokusowych z ekspertami, także na podstawie źródeł zastanych. Wskazano m.in. następujące formy oddziaływań: pracę z rodziną biologiczną, ewentualny udział dziecka w środowiskowych programach profilaktycznych, ewentualne umieszczenie dziecka w jednej z form rodzinnej opieki zastępczej oraz ewentualne umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczej albo resocjalizacyjnej.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, nierówność społeczna, niekorzystne położenie, bezpieczeństwo, nierówności regionalne, dzieci w placówkach opiekuńczych, rodzina
TESE descriptors: special educational needs, social inequality, disadvantaged background, safety, regional inequality, children in public care, family
Publikacje:
  • Warzywoda-Kruszyńska, W. i Golczyńska-Grondas, A. (bdw.). Wzmocnić szanse i osłabić transmisję biedy wśród mieszkańców miast województwa łódzkiego – WLOT. Pobrane 29 kwietnia 2014 z http://www.wzlot.uni.lodz.pl/pub/dokumenty/123230.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"