Tytuł badania: |
Elementy prozdrowotnego stylu życia studentów kierunków nauczycielskich na tle oddziaływań edukacyjnych |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Mirosław Kowalski, Paweł Kowalski, Wojciech Malinowski |
Abstrakt: |
Przedmiotem badań są prozdrowotne style życia studentów, którzy kształcą się na kierunkach nauczycielskich (Wydział Humanistyczny, Nauk Pedagogicznych i Społecznych, Artystyczny). Główne pytanie brzmi: czy profil studiów (obecność lub brak problematyki zdrowotnej w programie studiów) różnicuje prozdrowotny styl życia studentów. Hipoteza badawcza: studenci wychowania fizycznego (Wydział Nauk Pedagogicznych i Społecznych) wykażą zachowania w większym stopniu prozdrowotne niż słuchacze innych wydziałów (czynnikiem różnicującym miałaby być płeć). W badaniach wykorzystano sondaż diagnostyczny. Za pomocą anonimowej ankiety przebadano 300 studentów (150 kobiet i 150 mężczyzn) ze studiów dziennych Uniwersytetu Zielonogórskiego z wymienionych wyżej wydziałów. Wyniki badań pokazują, że prawie 62% respondentów ocenia stan swojego zdrowia na poziomie bardzo dobrym i dobrym (sądzi tak prawie 55% kobiet i niemal 71% mężczyzn). Co czwarty z badanych studentów swój czas wolny przeznacza na aktywność fizyczną. Co trzeci natomiast uprawia jakiś sport lub formę ruchu sporadycznie. Wyniki badań pokazują także częstość picia alkoholu i palenia papierosów przez studentów badanych wydziałów. Na czterech badanych studentów trzech spożywa alkohol (w różnych proporcjach). Papierosy pali niecałe 42% badanych. |
Deskryptory TESE: |
studia wyższe, student, zdrowie, edukacja, nauczyciel, ankieta |
TESE descriptors: |
higher education course, student, health, education, teacher, questionnaire |
Publikacje: |
- Kowalski, M., Malinowski, W. i Kowalski, P. (2005). Elementy prozdrowotnego stylu życia studentów kierunków nauczycielskich na tle oddziaływań edukacyjnych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Kultura Fizyczna, 6, 171-184.
|