BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój fizyczny populacji dzieci Zielonej Góry w świetle wybranych zmiennych społecznych
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Ryszard Asienkiewicz
Abstrakt:

Celem badań jest ukazanie wpływu wybranych zmiennych społecznych na rozwój fizyczny dzieci Zielonej Góry. Terenem badań były szkoły podstawowe i przedszkola (dobór losowy) z Zielonej Góry. Łącznie przebadano 1950 dzieci (976 chłopców, 974 dziewczęta). Wszyscy uczestnicy badań byli w wieku 5-14 lat. Dzięki pomiarom somatycznym badanych (wykorzystano tu zasady techniki martinowskiej) można było wyliczyć wskaźniki ich proporcji ciała. Dodatkowo w badaniach zastosowano ankietę (do zebrania informacji o zmiennych społecznych, warunkujących – zdaniem autora doniesienia – poziom rozwoju fenotypowych cech u badanych dzieci). Analiza wyników badań możliwa była dzięki standaryzacji, jednoczynnikowej analizie wariancji, testowi F-Snedecora, testowi najmniejszych istotnych różnic. Badania wykazały, że chłopcy są wyżsi, mają większy obwód uda, niższe wartości wskaźnika Rohrera oraz tułowia, gdy ich ojcowie mają wykształcenie średnie lub wyższe. Analogia została zauważona w grupie dziewcząt, które są także wyższe, mają dłuższy tułów i większy obwód ramienia w przypadku wyższego wykształcenia ojców. Im matka ma wyższe wykształcenie, tym zwiększają się wysokości ciała i kończyn dolnych u dzieci. Wnioski z badań dotyczą także większego oddziaływania zmiennych społecznych na grupę chłopców niż na dziewczęta.

Deskryptory TESE: zdrowie, rozwój fizyczny, rozwój dziecka, rodzice, dziecko
TESE descriptors: health, physical development, child development, parents, child
Publikacje:
  • Asienkiewicz, R. (2005). Rozwój fizyczny populacji dzieci Zielonej Góry w świetle wybranych zmiennych społecznych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Kultura Fizyczna, 6, 109-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"