BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawa twórcza a wyobrażenia studentów o uczniu „dobrym”, „lubianym”, „twórczym”
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Ewelina Borycka, Agnieszka Szewczyk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział łącznie 145 osób, w tym 128 studentek i 17 studentów kształcących się na studiach niestacjonarnych. 37 respondentów było czynnymi zawodowo nauczycielami. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach Kwestionariusz KANH I S. Popka oraz Listę przymiotników we własnym opracowaniu do scharakteryzowania wyobrażeń studentów na temat trzech typów uczniów: dobrego, lubianego i twórczego. Respondenci ucznia dobrego określali w większości jako: pracowitego, zdolnego, aktywnego, ambitnego, kulturalnego, odpowiedzialnego, spokojnego, myślącego, systematycznego, uprzejmego, sumiennego, mądrego i solidnego. Uczeń lubiany określany był jako miły, przyjazny, radosny, dowcipny, godny zaufania, pełen humoru, towarzyski, uroczy, uczynny, uprzejmy, otwarty i uczciwy. Ucznia twórczego studenci wyobrażali sobie jako osobę z wyobraźnią, pomysłową, bystrą, ambitną, ciekawą, oryginalną, o szerokich zainteresowaniach, wynalazczą, wszechstronną, z inicjatywą, myślącą i aktywną. Na podstawie wyników badania autorka podkreśliła wątpliwość, czy nauczyciel jest w stanie docenić ucznia twórczego, którego obraz znacznie odbiegał od ucznia lubianego czy dobrego.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, kreatywność, relacja nauczyciel – uczeń, trudności w nauce, postępy w nauce
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, creativity, teacher-student relation, learning difficulty, study progress
Publikacje:
  • Borycka, E. i Szewczyk, A. (2012). Postawa twórcza a wyobrażenia studentów o uczniu „dobrym”, „lubianym”, „twórczym”. W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 127-141). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"