BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nasilenie i struktura wypalenia zawodowego nauczycieli
Instytucja:
Data: listopad 2008 – czerwiec 2009
Badacz: Katarzyna Nowak
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na dwa pytania badawcze: 1. Jakie są różnice w nasileniu i strukturze zespołu wypalenia sił u nauczycieli kształcenia specjalnego oraz pracujących z uczniami pełnosprawnymi? 2. Czy występują różnice w stopniu i strukturze poczucia wypalenia sił z uwagi na płeć nauczycieli pracujących z uczniami niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wypalenia Sił SWS. W badaniu wzięło udział 250 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych z Radomia oraz powiatu radomskiego. W grupie eksperymentalnej znalazło się 123 nauczycieli kształcenia specjalnego, w tym 75 kobiet i 48 mężczyzn. 80% respondentów z tej grupy pochodziło z miasta; wszyscy legitymowali się wyższym wykształceniem, a 75% pozostawało w związku małżeńskim. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie różnic o charakterze istotności statystycznej między obiema grupami nauczycieli w zakresie ogólnego wypalenia i wszystkich czynników wypalenia SWS. Okazało się, że na ogół nauczyciele kształcenia specjalnego nie odczuwają wypalenia zawodowego albo odczuwają je u siebie w niskim stopniu. Wyraźnie natomiast zaznaczył się zespół wypalenia zawodowego u nauczycieli pracujących z pełnosprawnymi uczniami. Potwierdzono także istnienie różnic między uczestnikami badania obu płci. Kobiety z grupy eksperymentalnej charakteryzowały się niższym poczuciem wypalenia sił niż kobiety z grupy kontrolnej. Podobne różnice wystąpiły w przypadku mężczyzn z obu grup badawczych; najwyraźniejsze różnice wystąpiły w zakresie czynników: obniżenie kontroli emocjonalnej i efektywność własnego działania.

Deskryptory TESE: osobowość, dobre samopoczucie, wypoczynek, wynagrodzenie nauczyciela, zawód nauczyciela, nauczyciel, upośledzenie, kształcenie specjalne
TESE descriptors: personality, well-being, leisure, teacher salary, teaching profession, teacher, disability, special needs education
Publikacje:
  • Nowak, K. (2009). Nasilenie i struktura wypalenia zawodowego nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 78-85). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"