Tytuł badania: |
Nasilenie i struktura wypalenia zawodowego nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2008 – czerwiec 2009 |
Badacz: |
Katarzyna Nowak |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na dwa pytania badawcze: 1. Jakie są różnice w nasileniu i strukturze zespołu wypalenia sił u nauczycieli kształcenia specjalnego oraz pracujących z uczniami pełnosprawnymi? 2. Czy występują różnice w stopniu i strukturze poczucia wypalenia sił z uwagi na płeć nauczycieli pracujących z uczniami niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wypalenia Sił SWS. W badaniu wzięło udział 250 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych z Radomia oraz powiatu radomskiego. W grupie eksperymentalnej znalazło się 123 nauczycieli kształcenia specjalnego, w tym 75 kobiet i 48 mężczyzn. 80% respondentów z tej grupy pochodziło z miasta; wszyscy legitymowali się wyższym wykształceniem, a 75% pozostawało w związku małżeńskim. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie różnic o charakterze istotności statystycznej między obiema grupami nauczycieli w zakresie ogólnego wypalenia i wszystkich czynników wypalenia SWS. Okazało się, że na ogół nauczyciele kształcenia specjalnego nie odczuwają wypalenia zawodowego albo odczuwają je u siebie w niskim stopniu. Wyraźnie natomiast zaznaczył się zespół wypalenia zawodowego u nauczycieli pracujących z pełnosprawnymi uczniami. Potwierdzono także istnienie różnic między uczestnikami badania obu płci. Kobiety z grupy eksperymentalnej charakteryzowały się niższym poczuciem wypalenia sił niż kobiety z grupy kontrolnej. Podobne różnice wystąpiły w przypadku mężczyzn z obu grup badawczych; najwyraźniejsze różnice wystąpiły w zakresie czynników: obniżenie kontroli emocjonalnej i efektywność własnego działania. |
Deskryptory TESE: |
osobowość, dobre samopoczucie, wypoczynek, wynagrodzenie nauczyciela, zawód nauczyciela, nauczyciel, upośledzenie, kształcenie specjalne |
TESE descriptors: |
personality, well-being, leisure, teacher salary, teaching profession, teacher, disability, special needs education |
Publikacje: |
- Nowak, K. (2009). Nasilenie i struktura wypalenia zawodowego nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 78-85). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|