BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: System awansu zawodowego nauczycieli – aktualny stan i kierunki zmian
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Ewa Nieroba, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki
Abstrakt:

W badaniu na temat awansu zawodowego nauczycieli wzięło udział 134 respondentów, w tym 107 nauczycieli i 17 dyrektorów. W badanej próbie było 108 kobiet i 16 mężczyzn. Badani nauczyciele byli w wieku od 29 do 57 lat, a dyrektorzy – od 33 do 58 lat. Staż w zawodzie nauczycielskim wynosił od pięciu do 34 lat, a na stanowisku dyrektora – od dwóch do 10. Respondenci pracowali w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w kilku małych miejscowościach i jednym dużym mieście w województwie śląskim. W badaniu uczestniczyli wyłącznie nauczyciele mianowani i dyplomowani. 46% respondentów było zdania, że obecna procedura awansu nie zasługuje na utrwalenie i pełną realizację. Połowa badanych twierdziła, że awans w obecnej formie nie spełniał ich aspiracji zawodowych; przeciwnego zdania było 40% nauczycieli. 61% uczestników wyraziło opinię, że awans zawodowy nie gwarantuje doskonalenia się w zawodzie. Ponad 46% badanych uważało natomiast, że awans zawodowy rzadko albo bardzo rzadko przyczynia się do rzeczywistego podnoszenia poziomu pracy nauczycieli. 70% respondentów twierdziło, że w ich przypadku awans zawodowy nie przyczynił się do podniesienia ich pozycji społeczno-zawodowej. 67% badanych było zmotywowanych do awansu wzrostem wynagrodzenia. Awans dla podniesienia kwalifikacji zawodowych zdobywał co czwarty nauczyciel, a dla prestiżu 23% badanych. Większość ankietowanych dyrektorów zgodziła się z opinią, że awans zawodowy podnosi poziom pracy nauczyciela i funkcjonowania szkoły.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, kurs, zawód nauczyciela, uczestnictwo, nauczyciel z kwalifikacjami, nauczyciel, wynagrodzenie, wynagrodzenie nauczyciela, dyrektor szkoły
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, course, teaching profession, participation, qualified teacher, teacher, salary, teacher salary, headteacher
Publikacje:
  • Nieroba, E., Zawłocki, I. i Niewiadomski, K. (2009). System awansu zawodowego nauczycieli – aktualny stan i kierunki zmian. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 125-132). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"