Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja grzeczności językowej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego. Postawiono pytania badawcze, np.: w jaki sposób są realizowane wybrane akty grzecznościowe u osób uczących się polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Materiał badawczy do analizy zebrano za pomocą procedury, która polegała na ułożeniu oficjalnych i nieoficjalnych dialogów (zaproszenie, komplementowanie, życzenie). Obcokrajowcy biorący udział w badaniu (20 osób) byli uczestnikami Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców (Uniwersytet Wrocławski). Jakościowa analiza danych wskazuje na trafność i czytelność zastosowania wymienionych wyżej form aktów grzecznościowych. Do błędów u studentów średnio zaawansowanych, uczących się polskiego samodzielnie lub z podręczników podczas kursów (10 osób), można zaliczyć usterki w obrębie systemu języka; w drugiej, 10-osobowej grupie średnio zaawansowanej, w której osoby uczące się miały polskie pochodzenie (obcowały z językiem polskim od najmłodszych lat, ale poza granicami kraju) dochodziło do interferencji z językiem ojczystym. |