BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O grzeczności językowej uczących się polskiego jako obcego (na przykładzie zaproszeń, komplementów i życzeń)
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Anna Czechowska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja grzeczności językowej cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego. Postawiono pytania badawcze, np.: w jaki sposób są realizowane wybrane akty grzecznościowe u osób uczących się polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym. Materiał badawczy do analizy zebrano za pomocą procedury, która polegała na ułożeniu oficjalnych i nieoficjalnych dialogów (zaproszenie, komplementowanie, życzenie). Obcokrajowcy biorący udział w badaniu (20 osób) byli uczestnikami Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców (Uniwersytet Wrocławski). Jakościowa analiza danych wskazuje na trafność i czytelność zastosowania wymienionych wyżej form aktów grzecznościowych. Do błędów u studentów średnio zaawansowanych, uczących się polskiego samodzielnie lub z podręczników podczas kursów (10 osób), można zaliczyć usterki w obrębie systemu języka; w drugiej, 10-osobowej grupie średnio zaawansowanej, w której osoby uczące się miały polskie pochodzenie (obcowały z językiem polskim od najmłodszych lat, ale poza granicami kraju) dochodziło do interferencji z językiem ojczystym.

Deskryptory TESE: język, cudzoziemiec, język nauczania, pisanie, student, komunikacja werbalna, polski, nauczanie języka
TESE descriptors: language, foreigner, teaching language, writing, student, verbal communication, Polish, language teaching
Publikacje:
  • Czechowska, A. (2002). O grzeczności językowej uczących się polskiego jako obcego (na przykładzie zaproszeń, komplementów i życzeń). Kształcenie Językowe, 3, 103-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"