Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza wiedzy dziewcząt i chłopców o zmianach psychicznych i fizjologicznych w okresie dorastania. Analizie poddano także rozwój zainteresowań oraz zachowań seksualnych respondentów. Próba liczyła łącznie 120 osób (w tym 60 chłopców i dziewcząt w wieku 15-16 lat oraz 60 chłopców i dziewcząt w wieku 18-19 lat). Respondenci uczęszczali do szkół licealnych lub techników w Poznaniu lub okolicach. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie skonstruowanym kwestionariuszem oraz skalami ocen. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zakres treści wiedzy dotyczącej różnych aspektów dojrzewania płciowego ulega znacznemu wzbogaceniu w toku dorastania. Jednocześnie ustalono, że wśród badanych większą wiedzę posiadali chłopcy niż dziewczęta. Okazało się również, że respondenci informacje czerpali przede wszystkich z książek przeznaczonych dla dorastających (40% 15-latków oraz 65% 18-latków). W dalszej kolejności wymieniano: czasopisma i filmy (nie tylko pornograficzne) (odpowiednio: 37% i 60%), zajęcia szkolne (55% i 35%), rówieśników (30% i 45%) oraz rodziców (30% i 35%). Ponadto wykazano, że zachowania seksualne nasilają się w miarę dorastania oraz częściej są podejmowane przez dziewczęta niż chłopców. |