BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Słownictwo polityczne, definicje i definiowanie – umiejętności uczniów szkół podstawowych i średnich
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Igor Borkowski
Abstrakt:

Celem badań była weryfikacja znajomości zasobu leksykalnego z zakresu polityki u uczniów. Zbadano także typy definicji oraz umiejętność definiowania u badanych osób. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem ankiety zawierającej 10 pytań otwartych, pytanie wyboru i pytanie zamknięte. Łącznie w ankiecie uczestniczyło 104 uczniów (VIII SP 3 w Strzelinie: dziewięć dziewcząt, 16 chłopców; I LO w Strzelinie: 10 dziewcząt; II ZSZ w Strzelinie: 10 chłopców; II Liceum Zawodowe: 11 dziewcząt; III ZSZ: 11 chłopców, dwie dziewczęta; III LZ: trzech chłopców, 10 dziewcząt; IV LO: trzech chłopców, 12 dziewcząt). Badania ankietowe polegały m.in. na zdefiniowaniu przez respondentów 17 leksemów wybranych na podstawie analizy prasy codziennej. Łącznie zgromadzono 819 definicji leksemów: „kapitalista”, „komunista”, „demokracja”, „solidarność”, „pluralizm”, „opozycja”, „nacjonalizm”, „propaganda”, „kampania”, „autorytet”, „agresja”, „dezinformacja”, „dekomunizacja”, „demagogia”, „liberalizm”, „fundamentalizm”, „oszołom”. Analiza ogólna biernej znajomości leksyki politycznej wśród respondentów wskazała na wartość 50%. Uczniowie ósmych klas podczas tworzenia pól semantycznych wymienionych wyżej leksemów mieli przeważnie trudności z wyrazami związanymi ze sferą ustrojową lub takimi, które nie pojawiają się podczas procesu dydaktycznego („demagogia”, „liberalizm”, „fundamentalizm”). Najbardziej prawidłowo definiowanym wyrazem była „demokracja”. Zjawisko blokady werbalizacyjnej zauważono podczas analizy badań głównie u uczniów liceum zawodowego. Podczas przeglądania stosowanych definicji stwierdzono, że najczęstszym z typów jest ten o charakterze realnoznaczeniowym. Analiza wyników badań potwierdziła także najczęstsze używanie zdania podrzędnie złożonego podczas definiowania wszystkich leksemów.

Deskryptory TESE: uczeń, ankieta, polityka, język, sprawność
TESE descriptors: pupil, questionnaire, politics, language, efficiency
Publikacje:
  • Borkowski, I. (2001). Słownictwo polityczne, definicje i definiowanie – umiejętności uczniów szkół podstawowych i średnich. Kształcenie Językowe, 1, 53-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"