Abstrakt: |
Główne pytania badawcze brzmią: czy i w jakim stopniu podatność na zawodowe wypalanie się jest związana z ogólnym poczuciem koherencji oraz jego poszczególnych składników: poczuciem zrozumiałości, zaradności i sensowności; jaka jest dynamika powiązań pomiędzy strukturą poczucia koherencji, ujętą w typologii Antonovsky’ego, a poziomem wypalenia zawodowego. Łącznie do badań wybrano 125 osób (były to nauczycielki, uczące w klasach I-III szkół podstawowych). Ostatecznie wzięło udział w badaniach 119 nauczycielek. Badaniami objęto trzy szkoły łódzkie, cztery z miast do 30 tys. mieszkańców, trzy z miejscowości do 1,5 tys. mieszkańców. Każda z nich wypełniała Kwestionariusz orientacji życiowej (SOC) Antonovsky’ego, a także Maslach Burnout Inventory (MBI) – wersję dla nauczycieli. Wyniki pozyskano dzięki wskaźnikowi częstości zachowań (pominięto skalę intensywności). Wyniki badań pozwoliły na potwierdzenie zależności wynikającej ze związku pomiędzy poczuciem koherencji a wypaleniem zawodowym (im wyższe poczucie koherencji, tym niższy wskaźnik wypalenia). Poczucie zrozumiałości determinuje radzenie sobie z utrudnieniami pracy zawodowej oraz z wypaleniem zawodowym. Badania dowodzą, że poczucie sensowności i stawianie sobie zbyt wysokich lub niskich wymagań zawodowych również mają wpływ na wypalenie zawodowe. |