BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie koherencji a wypalenie się w zawodzie nauczyciela
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Waldemar Świętochowski
Abstrakt:

Główne pytania badawcze brzmią: czy i w jakim stopniu podatność na zawodowe wypalanie się jest związana z ogólnym poczuciem koherencji oraz jego poszczególnych składników: poczuciem zrozumiałości, zaradności i sensowności; jaka jest dynamika powiązań pomiędzy strukturą poczucia koherencji, ujętą w typologii Antonovsky’ego, a poziomem wypalenia zawodowego. Łącznie do badań wybrano 125 osób (były to nauczycielki, uczące w klasach I-III szkół podstawowych). Ostatecznie wzięło udział w badaniach 119 nauczycielek. Badaniami objęto trzy szkoły łódzkie, cztery z miast do 30 tys. mieszkańców, trzy z miejscowości do 1,5 tys. mieszkańców. Każda z nich wypełniała Kwestionariusz orientacji życiowej (SOC) Antonovsky’ego, a także Maslach Burnout Inventory (MBI) – wersję dla nauczycieli. Wyniki pozyskano dzięki wskaźnikowi częstości zachowań (pominięto skalę intensywności). Wyniki badań pozwoliły na potwierdzenie zależności wynikającej ze związku pomiędzy poczuciem koherencji a wypaleniem zawodowym (im wyższe poczucie koherencji, tym niższy wskaźnik wypalenia). Poczucie zrozumiałości determinuje radzenie sobie z utrudnieniami pracy zawodowej oraz z wypaleniem zawodowym. Badania dowodzą, że poczucie sensowności i stawianie sobie zbyt wysokich lub niskich wymagań zawodowych również mają wpływ na wypalenie zawodowe.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, praca, satysfakcja zawodowa, przebieg kariery zawodowej, dobre samopoczucie, osobowość
TESE descriptors: teacher, teaching profession, labour, occupational satisfaction, career advancement, well-being, personality
Publikacje:
  • Świętochowski, W. (2004). Poczucie koherencji a wypalenie się w zawodzie nauczyciela. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 8, 55-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"