Abstrakt: |
W badaniu wzięli udział studenci drugiego roku na dziennych specjalnościach pedagogicznych, studiujący na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W próbie badawczej znalazło się 326 osób. Przedmiotem badania była wiedza z zakresu dydaktyki nauczania wybranego przedmiotu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano test złożony z 33 pytań zamkniętych. 85% respondentów potrafiło wyjaśnić, jaką dyscypliną naukową jest dydaktyka. Podobny odsetek studentów wskazał zakres wiedzy, który obejmuje dydaktyka. 67,6% badanych poprawnie odpowiedziało na pytanie o ocenę dydaktyczną, 55% na pytanie o proces kształtowania umiejętności i nawyków, a połowa studentów – na pytanie o formy organizacyjne nauczania i uczenia się oraz o styl kierowania zespołem wychowawczym. Okazało się jednak, że tylko co czwarta badana osoba potrafiła wskazać różnice między uczeniem się a nauczaniem. Studentów zapytano o kierowniczą rolę w procesie nauczania. 10% ogółu respondentów wskazało w tym kontekście nauczyciela, 30% metody nauczania, 19% programy nauczania, a 16,6% samych uczniów. W opinii co czwartego studenta praca domowa była organizacyjną formą uczenia się zaliczaną do zajęć pozaszkolnych. 35% badanych umiało wskazać poszczególne etapy lekcji problemowej. Co czwarty student potrafił rozpoznać zasadę poglądowości, a co piąty metodę opracowywania nowego materiału w pracy domowej ucznia. |