BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie pedagogiczne przyszłych nauczycieli
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Tatiana Walkowiak
Abstrakt:

W badaniu wzięli udział studenci drugiego roku na dziennych specjalnościach pedagogicznych, studiujący na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W próbie badawczej znalazło się 326 osób. Przedmiotem badania była wiedza z zakresu dydaktyki nauczania wybranego przedmiotu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano test złożony z 33 pytań zamkniętych. 85% respondentów potrafiło wyjaśnić, jaką dyscypliną naukową jest dydaktyka. Podobny odsetek studentów wskazał zakres wiedzy, który obejmuje dydaktyka. 67,6% badanych poprawnie odpowiedziało na pytanie o ocenę dydaktyczną, 55% na pytanie o proces kształtowania umiejętności i nawyków, a połowa studentów – na pytanie o formy organizacyjne nauczania i uczenia się oraz o styl kierowania zespołem wychowawczym. Okazało się jednak, że tylko co czwarta badana osoba potrafiła wskazać różnice między uczeniem się a nauczaniem. Studentów zapytano o kierowniczą rolę w procesie nauczania. 10% ogółu respondentów wskazało w tym kontekście nauczyciela, 30% metody nauczania, 19% programy nauczania, a 16,6% samych uczniów. W opinii co czwartego studenta praca domowa była organizacyjną formą uczenia się zaliczaną do zajęć pozaszkolnych. 35% badanych umiało wskazać poszczególne etapy lekcji problemowej. Co czwarty student potrafił rozpoznać zasadę poglądowości, a co piąty metodę opracowywania nowego materiału w pracy domowej ucznia.

Deskryptory TESE: uczenie się, nauczanie, wiedza, rozumienie, kwalifikacje pedagogiczne, kompetencje
TESE descriptors: learning, teaching, knowledge, comprehension, teaching qualification, competence
Publikacje:
  • Walkowiak, T. (2009). Kształcenie pedagogiczne przyszłych nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 139-142). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"