Tytuł badania: |
Tendencje rozwoju edukacji ekologicznej w procesie kształcenia nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Zbigniew Ostrach |
Abstrakt: |
Badania własne autora doniesienia dotyczyły oczekiwań nauczycieli związanych z nauczaniem ekologii. 90% respondentów spodziewało się pomocy przy opracowywaniu projektów ogólnokrajowych i międzynarodowych oraz przy ich finansowaniu. Z kolei nieco ponad połowa nauczycieli oczekiwała przygotowania ścieżek dydaktycznych przy wykorzystaniu pobliskich lasów. 92% respondentów spodziewało się promocji zdrowego stylu życia poprzez organizowanie pokazów przyrządzania zdrowych potraw. Prawie wszyscy uczestnicy badania chcieli możliwości organizowania wystaw i konkursów o tematyce przyrodniczej i ekologicznej. Natomiast blisko połowa nauczycieli oczekiwała wyposażenia bibliotek szkolnych w bogatą literaturę na temat przyrody, zagrożeń, jakie we współczesnym świecie czekają na człowieka, oraz ochrony środowiska. 23% nauczycieli było zdania, że obowiązujący program nauczania przygotowuje uczniów do rozumienia ekorozwoju. 59% badanych jednak stwierdziło, że program nauczania słabo przygotowuje uczniów w tym zakresie, a 18% uważało, że w ogóle nie przygotowuje. 41% respondentów realizowało treści programu dotyczące ekorozwoju. |
Deskryptory TESE: |
treści kształcenia, biologia, nauka o środowisku, program nauczania, nauczanie, wiedza, konkurs, biblioteka |
TESE descriptors: |
content of learning, biology, environmental education, curriculum, teaching, knowledge, competition, library |
Publikacje: |
- Ostrach, Z. (2009). Tendencje rozwoju edukacji ekologicznej w procesie kształcenia nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 167-172). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|