Abstrakt: |
Przedmiotem badania była osobowość nauczycieli. Badaniem objęto łącznie 230 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (lata: I-II, IV-V) z trzech różnych uczelni: Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie. Respondentów poproszono o podanie pięciu cech, którymi powinien charakteryzować się współczesny nauczyciel. Badani mieli także uszeregować podane cechy według ważności. W efekcie stworzono listę 89 pozycji wymienionych przez studentów. Niektóre z cech studenci wymieniali częściej od innych, ale umieszczali je na niższych pozycjach; sytuacja taka dotyczyła następujących cech: cierpliwości, wyrozumiałości, konsekwencji w postępowaniu, zaangażowania w swoją pracę, kreatywności, przyjaznego nastawienia do uczniów oraz opanowania. Jeszcze inne cechy uzyskały większa liczbę punktów – wymieniano je wprawdzie rzadziej, ale na wyższych pozycjach; dotyczyło to takich cech jak: wiedza, sprawiedliwość, powołanie, kontaktowość, odpowiedzialność. Badacz zwraca uwagę, że wyniki badania mogą zostać wykorzystane w dyskusji nad kształceniem przyszłych nauczycieli, nad ich dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym. Podkreśla przy tym, że w trakcie doskonalenia i dokształcania nauczyciele powinni uzupełniać wiedzę merytoryczną oraz pedagogiczno-psychologiczną i ogólną. Warto również, by zwracali uwagę na kształtowanie umiejętności metodycznych – przekazywania wiedzy uczniom, właściwego oceniania i utrzymywania odpowiednich relacji z uczniami. |