BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doskonalenie zawodowe nauczycieli – dylematy i kontrowersje
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Kazimierz Żegnałek
Abstrakt:

Przedmiotem badania była osobowość nauczycieli. Badaniem objęto łącznie 230 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (lata: I-II, IV-V) z trzech różnych uczelni: Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie. Respondentów poproszono o podanie pięciu cech, którymi powinien charakteryzować się współczesny nauczyciel. Badani mieli także uszeregować podane cechy według ważności. W efekcie stworzono listę 89 pozycji wymienionych przez studentów. Niektóre z cech studenci wymieniali częściej od innych, ale umieszczali je na niższych pozycjach; sytuacja taka dotyczyła następujących cech: cierpliwości, wyrozumiałości, konsekwencji w postępowaniu, zaangażowania w swoją pracę, kreatywności, przyjaznego nastawienia do uczniów oraz opanowania. Jeszcze inne cechy uzyskały większa liczbę punktów – wymieniano je wprawdzie rzadziej, ale na wyższych pozycjach; dotyczyło to takich cech jak: wiedza, sprawiedliwość, powołanie, kontaktowość, odpowiedzialność. Badacz zwraca uwagę, że wyniki badania mogą zostać wykorzystane w dyskusji nad kształceniem przyszłych nauczycieli, nad ich dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym. Podkreśla przy tym, że w trakcie doskonalenia i dokształcania nauczyciele powinni uzupełniać wiedzę merytoryczną oraz pedagogiczno-psychologiczną i ogólną. Warto również, by zwracali uwagę na kształtowanie umiejętności metodycznych – przekazywania wiedzy uczniom, właściwego oceniania i utrzymywania odpowiednich relacji z uczniami.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, uczenie się przez całe życie, doskonalenie zawodowe w toku pracy, kurs, kreatywność, wiedza, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne
TESE descriptors: in-service teacher training, lifelong learning, in-service training, course, creativity, knowledge, competence, teaching qualification
Publikacje:
  • Żegnałek, K. (2009). Doskonalenie zawodowe nauczycieli – dylematy i kontrowersje. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 230-235). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"