BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli szkół podstawowych – projekt Unii Europejskiej „Kompetencje Kluczowe Drogą Twórczego Rozwoju”
Instytucja:
Data: maj 2009
Badacz: Krystyna Wojciechowska, Krzysztof Wojciechowski
Abstrakt:

Badanie sondażowe przeprowadzono w ramach trzeciego szkolenia w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów. W doniesieniu przedstawiono częściowe wyniki dotyczące znajomości metod aktywizujących i ich przydatności, a także szkoleń w pracy zawodowej w grupie nauczycieli. W badanej próbie znalazło się 99 nauczycieli, w tym 63 respondentów ze szkolenia kompetencji KK2/3 i 36 z KK8. Badanych zapytano, jaką z metod aktywizujących stosowanych w projekcie wykorzystują najchętniej w pracy z uczniami. 82,8% nauczycieli wskazało w tym kontekście metodę projektów, a 13,1% metodę tekstu przewodniego. 72% respondentów uważało, że w procesie kształcenia należy z umiarkowaniem wykorzystywać metody aktywizujące. 27% ankietowanych jednak stwierdziło, że metod aktywizujących należy używać zawsze wtedy, kiedy jest to tylko możliwe. 87% nauczycieli zgodziło się, że metody aktywizujące mają więcej zalet niż wad. W opinii badanych metody aktywizujące uczą większej samodzielności i odpowiedzialności za efekt końcowy, zwiększają aktywność uczniów, umiejętność współpracy, rozwijają zainteresowania i kreatywność. 16% uczestników badania wskazywało na wady metod aktywizujących, w tym na: trudności z utrzymaniem dyscypliny, brak przewidywalności efektów, zniechęcenie uczniów długimi projektami.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, metodyka, metoda aktywizująca, kompetencje, kreatywność, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, learning theory, activity method, competence, creativity, teacher-student relation
Publikacje:
  • Wojciechowski, K. i Wojciechowska, K. (2009). Doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli szkół podstawowych – projekt Unii Europejskiej „Kompetencje Kluczowe Drogą Twórczego Rozwoju”. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 281-286). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Elżbieta Minczakiewicz 16
masa ciała 1
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"