Abstrakt: |
Badanie sondażowe przeprowadzono w ramach trzeciego szkolenia w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów. W doniesieniu przedstawiono częściowe wyniki dotyczące znajomości metod aktywizujących i ich przydatności, a także szkoleń w pracy zawodowej w grupie nauczycieli. W badanej próbie znalazło się 99 nauczycieli, w tym 63 respondentów ze szkolenia kompetencji KK2/3 i 36 z KK8. Badanych zapytano, jaką z metod aktywizujących stosowanych w projekcie wykorzystują najchętniej w pracy z uczniami. 82,8% nauczycieli wskazało w tym kontekście metodę projektów, a 13,1% metodę tekstu przewodniego. 72% respondentów uważało, że w procesie kształcenia należy z umiarkowaniem wykorzystywać metody aktywizujące. 27% ankietowanych jednak stwierdziło, że metod aktywizujących należy używać zawsze wtedy, kiedy jest to tylko możliwe. 87% nauczycieli zgodziło się, że metody aktywizujące mają więcej zalet niż wad. W opinii badanych metody aktywizujące uczą większej samodzielności i odpowiedzialności za efekt końcowy, zwiększają aktywność uczniów, umiejętność współpracy, rozwijają zainteresowania i kreatywność. 16% uczestników badania wskazywało na wady metod aktywizujących, w tym na: trudności z utrzymaniem dyscypliny, brak przewidywalności efektów, zniechęcenie uczniów długimi projektami. |
Publikacje: |
- Wojciechowski, K. i Wojciechowska, K. (2009). Doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli szkół podstawowych – projekt Unii Europejskiej „Kompetencje Kluczowe Drogą Twórczego Rozwoju”. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 281-286). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|