BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Learning Anxiety in the Language Classroom
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Jerzy Zybert
Abstrakt:

Doniesienie prezentuje wyniki badań zrealizowanych wśród uczniów polskich szkół średnich, uczących się języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym. Łącznie przebadano 187 osób z trzecich klas (w wieku 15-16 lat). Celem badań była odpowiedź na pytanie, jak uczniowie doświadczają i postrzegają obecność lęku podczas uczenia się języków obcych oraz jaki ma to wpływ na ich proces przyswajania wiedzy. Ponadto, badania założyły weryfikację: źródeł, z których płyną uczniowskie obawy, symptomów w związku z przeżywaniem przez uczniów niepokoju, poziomu świadomości u respondentów o tych niedogodnościach, sposobów zwalczania przez nich lęku oraz oczekiwania pomocy podczas pojawiającego się problemu. Narzędziem badawczym był kwestionariusz, w którym pytania (otwarte i zamknięte) dotyczyły emocji, przekonań i doświadczeń związanych z badanym problemem. Wyniki badań pokazały, że postawą dominującą na lekcjach języka obcego wśród badanych uczniów była obojętność (74%). Badani w 17% odczuwali przyjemność, a w 9% niezadowolenie. Do głównych czynników wywołujących lęk i stres na lekcjach językowych zaliczono obowiązek wypowiadania się na forum klasowym (84%), przymus odpowiadania nauczycielowi w języku angielskim (76%), umiejętność powiedzenia tego, co się myśli (72%), udział w testach (62%), obawę przed użyciem odpowiedniej formy gramatycznej (62%). Respondenci, zapytani o najczęściej towarzyszące im odczucia podczas nauki języka angielskiego w klasie szkolnej, mówili, że są to: niepewność (63%), nerwowość (55%), strach (48%).

Deskryptory TESE: nauczanie, nauczanie języków obcych, nauczanie języka, język nauczania, angielski, postawa, uczeń, szkoła średnia
TESE descriptors: teaching, foreign language teaching, language teaching, teaching language, English, attitude, pupil, secondary school
Publikacje:
  • Zybert, J. (2006). Learning Anxiety in the Language Classroom. Glottodidactica, XXXII, 123-137.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"