Abstrakt: |
Doniesienie prezentuje wyniki badań zrealizowanych wśród uczniów polskich szkół średnich, uczących się języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym. Łącznie przebadano 187 osób z trzecich klas (w wieku 15-16 lat). Celem badań była odpowiedź na pytanie, jak uczniowie doświadczają i postrzegają obecność lęku podczas uczenia się języków obcych oraz jaki ma to wpływ na ich proces przyswajania wiedzy. Ponadto, badania założyły weryfikację: źródeł, z których płyną uczniowskie obawy, symptomów w związku z przeżywaniem przez uczniów niepokoju, poziomu świadomości u respondentów o tych niedogodnościach, sposobów zwalczania przez nich lęku oraz oczekiwania pomocy podczas pojawiającego się problemu. Narzędziem badawczym był kwestionariusz, w którym pytania (otwarte i zamknięte) dotyczyły emocji, przekonań i doświadczeń związanych z badanym problemem. Wyniki badań pokazały, że postawą dominującą na lekcjach języka obcego wśród badanych uczniów była obojętność (74%). Badani w 17% odczuwali przyjemność, a w 9% niezadowolenie. Do głównych czynników wywołujących lęk i stres na lekcjach językowych zaliczono obowiązek wypowiadania się na forum klasowym (84%), przymus odpowiadania nauczycielowi w języku angielskim (76%), umiejętność powiedzenia tego, co się myśli (72%), udział w testach (62%), obawę przed użyciem odpowiedniej formy gramatycznej (62%). Respondenci, zapytani o najczęściej towarzyszące im odczucia podczas nauki języka angielskiego w klasie szkolnej, mówili, że są to: niepewność (63%), nerwowość (55%), strach (48%). |