Tytuł badania: |
Samokształcenie nauczycieli klas młodszych na tle przemian społeczno-kulturowych |
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Eugenia Iwona Laska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były m.in. następujące zagadnienia: dostrzeganie potrzeby samokształcenia wśród nauczycieli, rozumienie potrzeby samokształcenia, motywacja nauczycieli do podejmowania samokształcenia. W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli klas młodszych ze szkół podstawowych. W badanej próbie było 94% kobiet. 31% respondentów miało staż pracy mieszczący się w przedziale 21-25 lat. W opinii 84% ankietowanych ich zawód wiązał się z ciągłym doskonaleniem zawodowym. 79% nauczycieli uznało samokształcenie za bardzo ważne, a 21% za ważne. W opinii 84% respondentów samokształcenie umożliwiało w konsekwencji przygotowanie uczniów do uczestnictwa w życiu kulturowym. Z kolei nieco ponad 40% nauczycieli uważało, że samokształcenie pozwala na osiąganie wysokich efektów wychowawczych w pracy z uczniami. 33% badanych podejmowało samokształcenie ze względu na uzupełnianie i aktualizowanie swojej wiedzy. Jedna czwarta ankietowanych decydowała się na to przez chęć doskonalenia umiejętności pedagogicznych. 20% odczuwało potrzebę osiągania wyższych efektów w pracy pedagogicznej. 65% badanych skarżyło się na problemy finansowe, utrudniające im podejmowanie samokształcenia. 20% jednak stwierdziło, że posiadają sprzyjające warunki do podnoszenia kwalifikacji. 15% badanych zadeklarowało dobrą sytuację materialną i możliwość kupowania fachowej literatury. |
Deskryptory TESE: |
doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, kurs, szkolenie praktyczne, kreatywność, metoda aktywizująca |
TESE descriptors: |
in-service teacher training, in-service training, course, practical training, creativity, activity method |
Publikacje: |
- Laska, E.I. (2009). Samokształcenie nauczycieli klas młodszych na tle przemian społeczno-kulturowych. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 266-271). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|