BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samokształcenie nauczycieli klas młodszych na tle przemian społeczno-kulturowych
Data: [2008]
Badacz: Eugenia Iwona Laska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były m.in. następujące zagadnienia: dostrzeganie potrzeby samokształcenia wśród nauczycieli, rozumienie potrzeby samokształcenia, motywacja nauczycieli do podejmowania samokształcenia. W badaniu wzięło udział 100 nauczycieli klas młodszych ze szkół podstawowych. W badanej próbie było 94% kobiet. 31% respondentów miało staż pracy mieszczący się w przedziale 21-25 lat. W opinii 84% ankietowanych ich zawód wiązał się z ciągłym doskonaleniem zawodowym. 79% nauczycieli uznało samokształcenie za bardzo ważne, a 21% za ważne. W opinii 84% respondentów samokształcenie umożliwiało w konsekwencji przygotowanie uczniów do uczestnictwa w życiu kulturowym. Z kolei nieco ponad 40% nauczycieli uważało, że samokształcenie pozwala na osiąganie wysokich efektów wychowawczych w pracy z uczniami. 33% badanych podejmowało samokształcenie ze względu na uzupełnianie i aktualizowanie swojej wiedzy. Jedna czwarta ankietowanych decydowała się na to przez chęć doskonalenia umiejętności pedagogicznych. 20% odczuwało potrzebę osiągania wyższych efektów w pracy pedagogicznej. 65% badanych skarżyło się na problemy finansowe, utrudniające im podejmowanie samokształcenia. 20% jednak stwierdziło, że posiadają sprzyjające warunki do podnoszenia kwalifikacji. 15% badanych zadeklarowało dobrą sytuację materialną i możliwość kupowania fachowej literatury.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, kurs, szkolenie praktyczne, kreatywność, metoda aktywizująca
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, course, practical training, creativity, activity method
Publikacje:
  • Laska, E.I. (2009). Samokształcenie nauczycieli klas młodszych na tle przemian społeczno-kulturowych. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 266-271). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"