Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 580 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych w województwie śląskim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano indywidualną ankietę. 62% respondentów pozytywnie oceniło swoje kompetencje w zakresie pracy samokształceniowej. Co trzecia badana osoba jednak uznała, że w czasie studiów nie została odpowiednio przygotowana do samokształcenia. W wyborze problematyki samokształceniowej 81% nauczycieli kierowało się sprawami warsztatu metodycznego, 6% własnymi zainteresowaniami, 5% zaleceniami władz oświatowych, 4% sprawami najbliższego środowiska szkoły. Do form stosowanych w samokształceniu 61% ankietowanych zaliczyło wykład, 82% instruktaż, 56% porady indywidualne, 70% konsultacje, 87% profesjonalne dyskusje, 37% obserwacje, 48% hospitacje koleżeńskie, 23% mentoring, 17% uczenie się przez doświadczenie, 19% edukację na odległość, 100% studiowanie literatury fachowej. Nauczyciele – w ramach pracy samokształceniowej – najczęściej sięgali do takich czasopism jak Życie Szkoły, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, Chowanna, Wychowanie na co Dzień, Matematyka, Biologia w Szkole. Do najczęstszych i podstawowych zarazem form samokształcenia zaliczono: samokształcenie w radach pedagogicznych, benchmarking, coaching, inteligentną organizację, indywidualne samokształcenie. |