BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samokształcenie formą doskonalenia zawodowego nauczycieli
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Piotr Kowolik
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 580 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych w województwie śląskim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano indywidualną ankietę. 62% respondentów pozytywnie oceniło swoje kompetencje w zakresie pracy samokształceniowej. Co trzecia badana osoba jednak uznała, że w czasie studiów nie została odpowiednio przygotowana do samokształcenia. W wyborze problematyki samokształceniowej 81% nauczycieli kierowało się sprawami warsztatu metodycznego, 6% własnymi zainteresowaniami, 5% zaleceniami władz oświatowych, 4% sprawami najbliższego środowiska szkoły. Do form stosowanych w samokształceniu 61% ankietowanych zaliczyło wykład, 82% instruktaż, 56% porady indywidualne, 70% konsultacje, 87% profesjonalne dyskusje, 37% obserwacje, 48% hospitacje koleżeńskie, 23% mentoring, 17% uczenie się przez doświadczenie, 19% edukację na odległość, 100% studiowanie literatury fachowej. Nauczyciele – w ramach pracy samokształceniowej – najczęściej sięgali do takich czasopism jak Życie Szkoły, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, Chowanna, Wychowanie na co Dzień, Matematyka, Biologia w Szkole. Do najczęstszych i podstawowych zarazem form samokształcenia zaliczono: samokształcenie w radach pedagogicznych, benchmarking, coaching, inteligentną organizację, indywidualne samokształcenie.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, samodzielne uczenie się, samokształcenie, literatura, zawód nauczyciela
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, independent learning, self-instruction, literature, teaching profession
Publikacje:
  • Kowolik, P. (2009). Samokształcenie formą doskonalenia zawodowego nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 341-346). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"