Tytuł badania: |
Ekstrawersja-introwersja a pamięć w kontekście społecznym i indywidualnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2000] |
Badacz: |
Ewa Czerniawska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Introwertycy lepiej zapamiętują materiał w kontekście indywidualnym w porównaniu z kontekstem społecznym. 2) U ekstrawertyków na zapamiętywanie materiału korzystniej wpływa kontekst społeczny niż indywidualny. W badaniu uczestniczyło 295 uczniów klas trzecich liceum ogólnokształcącego w wieku 17 lat. Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 80 osób, w tym 40 ekstrawertyków oraz 40 introwertyków. Badanie zrealizowano w trzech etapach: w pierwszym dokonano selekcji respondentów, w drugim badani zapamiętywali listę słów w kontekście społecznym, a w trzecim etapie zapamiętywanie następowało w kontekście indywidualnym. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono słuszność założenia o korzystnym wpływie kontekstu indywidualnego na proces zapamiętywania u introwertyków. Z kolei hipoteza dotycząca zależności efektów pamięciowych od kontekstu u ekstrawertyków okazała się poprawna jedynie na poziomie tendencji (badani ekstrawertycy uzyskali wyższe wyniki w kontekście społecznym niż indywidualnym). Ponadto porównano wpływ kontekstu społecznego oraz indywidualnego niezależnie od typu osobowości. Zgodnie z uzyskanym materiałem niższy wskaźnik błędów odnotowano w kontekście indywidualnym niż społecznym. |
Deskryptory TESE: |
osobowość, postawa, zachowania, zachowania społeczne, kompetencja uczenia się, uczenie się, proces uczenia się, uczeń, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
personality, attitude, behaviour, social behaviour, learning to learn, learning, learning process, pupil, secondary school |
Publikacje: |
- Czerniawska, E. (2002). Ekstrawersja-introwersja a pamięć w kontekście społecznym i indywidualnym. Psychologia Rozwojowa, 4, 118-126.
|