BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekstrawersja-introwersja a pamięć w kontekście społecznym i indywidualnym
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Ewa Czerniawska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Introwertycy lepiej zapamiętują materiał w kontekście indywidualnym w porównaniu z kontekstem społecznym. 2) U ekstrawertyków na zapamiętywanie materiału korzystniej wpływa kontekst społeczny niż indywidualny. W badaniu uczestniczyło 295 uczniów klas trzecich liceum ogólnokształcącego w wieku 17 lat. Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 80 osób, w tym 40 ekstrawertyków oraz 40 introwertyków. Badanie zrealizowano w trzech etapach: w pierwszym dokonano selekcji respondentów, w drugim badani zapamiętywali listę słów w kontekście społecznym, a w trzecim etapie zapamiętywanie następowało w kontekście indywidualnym. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono słuszność założenia o korzystnym wpływie kontekstu indywidualnego na proces zapamiętywania u introwertyków. Z kolei hipoteza dotycząca zależności efektów pamięciowych od kontekstu u ekstrawertyków okazała się poprawna jedynie na poziomie tendencji (badani ekstrawertycy uzyskali wyższe wyniki w kontekście społecznym niż indywidualnym). Ponadto porównano wpływ kontekstu społecznego oraz indywidualnego niezależnie od typu osobowości. Zgodnie z uzyskanym materiałem niższy wskaźnik błędów odnotowano w kontekście indywidualnym niż społecznym.

Deskryptory TESE: osobowość, postawa, zachowania, zachowania społeczne, kompetencja uczenia się, uczenie się, proces uczenia się, uczeń, szkoła średnia
TESE descriptors: personality, attitude, behaviour, social behaviour, learning to learn, learning, learning process, pupil, secondary school
Publikacje:
  • Czerniawska, E. (2002). Ekstrawersja-introwersja a pamięć w kontekście społecznym i indywidualnym. Psychologia Rozwojowa, 4, 118-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"