Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w ramach problemu węzłowego Instytutu Filozofii i Socjologii PAN 11.8; miało na celu ustalenie relacji między orientacją poznawczą na poszczególne sfery rzeczywistości a ekstrawersją/intrawersją badanych. W badaniu posłużono się techniką opartą na Rep-Teście Kelly'ego do określenia zróżnicowania poznawczego czterech obszarów rzeczywistości (obiektów społecznych, obiektów fizycznych, stanów wewnętrznych i sytuacji zadaniowych) oraz Kwestionariuszem MPI Eysencka do pomiaru ekstrawersji/ introwersji. Badaniem objęto 273 studentów pierwszego roku Uniwersytety Łódzkiego i AWF w Łodzi. Wskaźnikiem orientacji poznawczej na poszczególne sfery rzeczywistości było zróżnicowanie poznawcze bodźców pochodzących z określonych obszarów, które oznaczało stopień podobieństwa między konstruktami wykorzystywanymi przez badanych do opisu obiektów. Im podobieństwo to było większe, tym mniejsze zróżnicowanie. Wyniki badań ujawniły, że: 1) introwertycy wykazywali większą orientację poznawczą na środowisko społeczne niż ekstrawertycy, co spowodowane było nastawieniem na unikanie niepowodzeń; 2) introwertycy lepiej niż ekstrawertycy różnicowali obiekty fizyczne, co można było wyjaśnić ogólną, większą wrażliwością na bodźce i być może małą potrzebą stymulacji (środowisko fizyczne posiada mniejszy ładunek stymulacyjny niż inne typy środowisk); 3) nie wykazano związku między ekstrawersją/introwersją a orientacją poznawczą na bodźce pochodzące z własnego organizmu i sfery zadaniowej. |