BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekstrawersja/introwersja a poznawcza orientacja na poszczególne sfery rzeczywistości
Data: [1993]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach problemu węzłowego Instytutu Filozofii i Socjologii PAN 11.8; miało na celu ustalenie relacji między orientacją poznawczą na poszczególne sfery rzeczywistości a ekstrawersją/intrawersją badanych. W badaniu posłużono się techniką opartą na Rep-Teście Kelly'ego do określenia zróżnicowania poznawczego czterech obszarów rzeczywistości (obiektów społecznych, obiektów fizycznych, stanów wewnętrznych i sytuacji zadaniowych) oraz Kwestionariuszem MPI Eysencka do pomiaru ekstrawersji/ introwersji. Badaniem objęto 273 studentów pierwszego roku Uniwersytety Łódzkiego i AWF w Łodzi. Wskaźnikiem orientacji poznawczej na poszczególne sfery rzeczywistości było zróżnicowanie poznawcze bodźców pochodzących z określonych obszarów, które oznaczało stopień podobieństwa między konstruktami wykorzystywanymi przez badanych do opisu obiektów. Im podobieństwo to było większe, tym mniejsze zróżnicowanie. Wyniki badań ujawniły, że: 1) introwertycy wykazywali większą orientację poznawczą na środowisko społeczne niż ekstrawertycy, co spowodowane było nastawieniem na unikanie niepowodzeń; 2) introwertycy lepiej niż ekstrawertycy różnicowali obiekty fizyczne, co można było wyjaśnić ogólną, większą wrażliwością na bodźce i być może małą potrzebą stymulacji (środowisko fizyczne posiada mniejszy ładunek stymulacyjny niż inne typy środowisk); 3) nie wykazano związku między ekstrawersją/introwersją a orientacją poznawczą na bodźce pochodzące z własnego organizmu i sfery zadaniowej.

Deskryptory TESE: psychologia, zachowania społeczne, postawa, osobowość, student
TESE descriptors: psychology, social behaviour, attitude, personality, student
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (1993). Ekstrawersja/introwersja a poznawcza orientacja na poszczególne sfery rzeczywistości. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 177-182.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"