Tytuł badania: |
Analiza błędów z geometrii elementarnej, popełnianych przez kandydatów na studia matematyczne w Akademii Pedagogicznej w Krakowie, dokonana na podstawie wyników egzaminów wstępnych na kierunek matematyka w latach 2003 i 2004 |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Ewa Lubaś |
Abstrakt: |
Celem badań była weryfikacja typów błędów, które pojawiały się w rozwiązaniach zadań geometrycznych u kandydatów na studia matematyczne. Zadania te były rozwiązywane podczas egzaminów wstępnych (analiza obejmuje prace zarówno tych, którzy nie zdali egzaminu w roku 2003, jak i tych, którzy przeszli rekrutację z pomyślnym wynikiem w 2004 roku). W analizie wzięto pod uwagę różne możliwe sposoby rozwiązywania poszczególnych zadań. Wnioski z badań dotyczące pierwszej grupy (potencjalni kandydaci na studia) przedstawiają się następująco: brak znajomości podstawowych twierdzeń (głównie z planimetrii i stereometrii); kandydaci mają problemy z wyobraźnią przestrzenną; brak uzasadnień i refleksji nad otrzymanymi wynikami etc. Grupa druga – osoby przyjęte na studia – miała problem z formułowaniem wniosków/uzasadnianiem, analizą i interpretacją otrzymanych wyników oraz ich weryfikacją. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, egzamin, uczeń, studia wyższe, rozumowanie |
TESE descriptors: |
mathematics, examination, pupil, higher education course, reasoning |
Publikacje: |
- Lubaś, E. (2006). Analiza błędów z geometrii elementarnej, popełnianych przez kandydatów na studia matematyczne w Akademii Pedagogicznej w Krakowie, dokonana na podstawie wyników egzaminów wstępnych na kierunek matematyka w latach 2003 i 2004. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia I, 36, 95-135.
|