BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prymusi o niskim poziomie zdolności intelektualnych – w poszukiwaniu przyczyn ocen „za wysokich”
Instytucja:
Data: marzec 2002 – maj 2002
Badacz: Dorota Turska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest rozkład wyników surowych w Teście Ravena (TMS) w grupie prymusów? Czy, a jeśli tak, to jakie różnice występują w zakresie nasilenia pozapoznawczych determinant skuteczności szkolnej między prymusami o wysokim i niskim poziomie inteligencji? Do zebrania materiału posłużono się Inwentarzem Samowiedzy (IS) Wiechnik i Drwala, Kwestionariuszem do Badania Poczucia Kontroli (KBPK) Krasowicz, Kurzyp i Drwala, Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej (KAS) Wilczyńskiej i Drwala, Ankietą Celów oraz Testem Matryc Ravena – Wersją Standard (TMS). Doboru próby dokonano za pomocą losowania warstwowego. Łącznie w badaniu uczestniczyło 153 gimnazjalistów oraz 151 uczniów liceum. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono znaczne zróżnicowanie poziomu inteligencji prymusów (zgodnie ze zgromadzonym materiałem wśród respondentów nie odnotowano jedynie wyników określanych jako „intelektualnie upośledzony”). Wykazano, że najliczniej reprezentowany był poziom (wśród badanych licealistów i gimnazjalistów) oceniany jako przeciętny plus. Okazało się również, że mniej inteligentni prymusi istotnie częściej postrzegali własne cele edukacyjne jako realizację zewnętrznie ustalonych i ocenianych zadań. Ponadto zaobserwowano wśród respondentów mniej inteligentnych wyższe nasilenie potrzeby aprobaty społecznej.

Autorskie słowa kluczowe: inteligencja, skuteczność szkolna, determinanty i uwarunkowania skuteczności szkolnej
Author's Keywords: intelligence, school-efficacy, determinant and condition of school-efficacy
Deskryptory TESE: inteligencja, ocenianie, uczenie się, uczeń, efekt uczenia się, proces uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: intelligence, marking, learning, pupil, learning outcome, learning process, study progress
Publikacje:
  • Turska, D. (2006). Prymusi o niskim poziomie zdolności intelektualnych – w poszukiwaniu przyczyn ocen „za wysokich”. Psychologia Rozwojowa, 1, 31-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"