Tytuł badania: |
Prymusi o niskim poziomie zdolności intelektualnych – w poszukiwaniu przyczyn ocen „za wysokich” |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2002 – maj 2002 |
Badacz: |
Dorota Turska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest rozkład wyników surowych w Teście Ravena (TMS) w grupie prymusów? Czy, a jeśli tak, to jakie różnice występują w zakresie nasilenia pozapoznawczych determinant skuteczności szkolnej między prymusami o wysokim i niskim poziomie inteligencji? Do zebrania materiału posłużono się Inwentarzem Samowiedzy (IS) Wiechnik i Drwala, Kwestionariuszem do Badania Poczucia Kontroli (KBPK) Krasowicz, Kurzyp i Drwala, Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej (KAS) Wilczyńskiej i Drwala, Ankietą Celów oraz Testem Matryc Ravena – Wersją Standard (TMS). Doboru próby dokonano za pomocą losowania warstwowego. Łącznie w badaniu uczestniczyło 153 gimnazjalistów oraz 151 uczniów liceum. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono znaczne zróżnicowanie poziomu inteligencji prymusów (zgodnie ze zgromadzonym materiałem wśród respondentów nie odnotowano jedynie wyników określanych jako „intelektualnie upośledzony”). Wykazano, że najliczniej reprezentowany był poziom (wśród badanych licealistów i gimnazjalistów) oceniany jako przeciętny plus. Okazało się również, że mniej inteligentni prymusi istotnie częściej postrzegali własne cele edukacyjne jako realizację zewnętrznie ustalonych i ocenianych zadań. Ponadto zaobserwowano wśród respondentów mniej inteligentnych wyższe nasilenie potrzeby aprobaty społecznej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
inteligencja, skuteczność szkolna, determinanty i uwarunkowania skuteczności szkolnej |
Author's Keywords: |
intelligence, school-efficacy, determinant and condition of school-efficacy |
Deskryptory TESE: |
inteligencja, ocenianie, uczenie się, uczeń, efekt uczenia się, proces uczenia się, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
intelligence, marking, learning, pupil, learning outcome, learning process, study progress |
Publikacje: |
- Turska, D. (2006). Prymusi o niskim poziomie zdolności intelektualnych – w poszukiwaniu przyczyn ocen „za wysokich”. Psychologia Rozwojowa, 1, 31-43.
|