BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozumienie świata przeżyć i działań bohaterów animacji w okresie średniego dzieciństwa
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Anna Kołodziejczyk
Abstrakt:

Celem badania była analiza rozumienia przez dzieci w okresie średniego dzieciństwa sytuacji społecznych prezentowanych w narracji audiowizualnej. Badaniem objęto 115 dzieci w wieku 4-6 lat (grupa czterolatków liczyła 17 chłopców i 19 dziewczynek, grupa pięciolatków – 21 chłopców i 16 dziewczynek, a grupa sześciolatków – 18 chłopców i 24 dziewczynki). W badaniu wykorzystano bajkę z serii Bob Budowniczy (odcinek pt. Urodziny Boba); posłużono się techniką swobodnego odtwarzania, a także przypominania kierowanego. Na podstawie analizy zgromadzonego materiału stwierdzono różnice pomiędzy badanymi grupami w poziomie opowiadanej historii (m.in. sześciolatki poza wskazaniem tematu historii opisywały również najlepiej zapamiętane sceny oraz częściej je porządkowały). Ponadto odnotowano wzrost w kolejnych grupach wiekowych odsetka dzieci, które zwracały uwagę na te same, istotne dla opowiadania treści. Jednocześnie wykazano, że we wszystkich grupach badani istotnie lepiej zapamiętywali treści związane z zachowaniami postaci niż z ich stanami mentalnymi.

Deskryptory TESE: dziecko, rozumienie, rozwój dziecka, środki masowego przekazu, wiek
TESE descriptors: child, comprehension, child development, mass media, age
Publikacje:
  • Kołodziejczyk, A. (2006). Rozumienie świata przeżyć i działań bohaterów animacji w okresie średniego dzieciństwa. Psychologia Rozwojowa, 2, 61-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"