Abstrakt: |
Celem badania była analiza rozumienia przez dzieci w okresie średniego dzieciństwa sytuacji społecznych prezentowanych w narracji audiowizualnej. Badaniem objęto 115 dzieci w wieku 4-6 lat (grupa czterolatków liczyła 17 chłopców i 19 dziewczynek, grupa pięciolatków – 21 chłopców i 16 dziewczynek, a grupa sześciolatków – 18 chłopców i 24 dziewczynki). W badaniu wykorzystano bajkę z serii Bob Budowniczy (odcinek pt. Urodziny Boba); posłużono się techniką swobodnego odtwarzania, a także przypominania kierowanego. Na podstawie analizy zgromadzonego materiału stwierdzono różnice pomiędzy badanymi grupami w poziomie opowiadanej historii (m.in. sześciolatki poza wskazaniem tematu historii opisywały również najlepiej zapamiętane sceny oraz częściej je porządkowały). Ponadto odnotowano wzrost w kolejnych grupach wiekowych odsetka dzieci, które zwracały uwagę na te same, istotne dla opowiadania treści. Jednocześnie wykazano, że we wszystkich grupach badani istotnie lepiej zapamiętywali treści związane z zachowaniami postaci niż z ich stanami mentalnymi. |