Tytuł badania: |
Konformizm dzieci w wieku przedszkolnym wobec rówieśników i dorosłych |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2004 – maj 2004 |
Badacz: |
Joanna Witkowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu: określenia poziomu konformizmu dzieci 4- i 6-letnich wobec rówieśników i dorosłych; porównania poziomu konformizmu dzieci 4- i 6-letnich wobec dorosłych (czynnik autorytetu) i wobec rówieśników (czynnik podobieństwa). Do zebrania materiału posłużono się schematem opartym na eksperymencie Ascha. Badaniem objęto 62 dzieci (23 chłopców i 39 dziewczynek) w wieku czterech lat oraz 64 dzieci (26 chłopców i 38 dziewczynek) w wieku sześciu lat (wszyscy respondenci uczęszczali minimum dwa lata do przedszkola). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono wysoki poziom konformizmu dzieci w wieku przedszkolnym. Wykazano również, że występowanie czynników autorytetu bądź podobieństwa nie różnicowało poziomu konformizmu respondentów. Okazało się, że wiek dziecka (cztery lata versus sześć lat) nie różnicował poziomu konformizmu wobec osób dorosłych. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono ponadto, że zachowania konformistyczne wobec rówieśników występowały częściej w grupie czterolatków niż sześciolatków. |
Deskryptory TESE: |
zachowania, zachowania społeczne, dziecko, postawa, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem |
TESE descriptors: |
behaviour, social behaviour, child, attitude, child rearing, childcare |
Publikacje: |
- Witkowska, J. (2005). Konformizm dzieci w wieku przedszkolnym wobec rówieśników i dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 1, 43-49.
|