BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konflikty rodzice – dzieci. Dramat czy szansa? (Wzory i wzorce)
Instytucja:
Data: wrzesień 1988 – 1989
Badacz: Andrzej Olubiński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były źródła, przebieg i sposoby rozwiązywania spięć pomiędzy rodzicami i dziećmi. W badaniu wykorzystano monograficzną metodę badań terenowych oraz następujące techniki badawcze: wywiad pedagogiczny w rodzinie (88 pytań) i ankietę dla dzieci (z której wykorzystano część czwartą Stosunki dzieci z rodzicami z 22 pytaniami i część piątą Informacje dodatkowe z siedmioma). Badaniem objęto sześć typowych środowisk terytorialnych (od wsi do miasta). Badania ankietowe przeprowadzono na terenie szkół, do rodziców starano się dotrzeć w ich miejscu zamieszkania. Większość materiałów badawczych zebrano w okresie wrzesień–październik 1988 r. W sumie zgromadzono wypowiedzi 842 dzieci i 353 rodziców. W wyniku badań nad postawami wychowawczymi rodziców oraz ich konsekwencjami autor wyodrębnił specyficzne oraz niespecyficzne rodzaje błędów wychowawczych, które wzmacniają konflikty destruktywne, ukryte, irracjonalne, pozorne, subiektywne itp. Do błędów tych należały: autorytaryzm, rygoryzm, obojętność, uleganie, zastępowanie lub idealizacja dziecka. Około 80-90% rodziców popełniało według szacunków autora przeróżne błędy wychowawcze w sytuacjach konfliktowych z dziećmi. Wynikało to z niskiej wiedzy pedagogicznej, stosowania pedagogiki behawioralnej i „technologicznej”, z niskiej bądź wykrzywionej świadomości sytuacji konfliktowej. Rodzice definiowali na ogół konflikt jako zło, którego należy uniknąć, moment, który trzeba zwalczyć, ewentualnie sytuację, którą trzeba wygrać. Stosują przy tym głównie środki represyjne, ale też manipulacyjne oraz „pozytywne”, których celem jest wygranie starcia lub jego ominięcie. Tylko około 10% rodziców starało się traktować konflikt jako sytuację wychowawczą i osiągnąć rozwiązanie bazujące na symetrycznym dialogu i negocjacji z dziećmi. W oparciu o badanie autor stworzył typologię dominujących postaw rodzicielskich w wychowaniu dzieci, których oś tworzy dychotomia dominacja, autorytaryzm i zwycięstwo oraz uleganie, idealizacja i porażka.
 

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, dziecko, zachowania społeczne, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: family, parents, child, social behaviour, parent-child relation, adult-child relation
Publikacje:
  • Olubiński, A. (1994). Konflikty rodzice – dzieci. Dramat czy szansa? (Wzory i wzorce). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"