Tytuł badania: |
Kształcenie gimnazjalne – między postulatami a praktyką edukacyjną |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2002 – maj 2002 |
Badacz: |
Dorota Turska |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie, jaki jest związek wysokości ocen szkolnych ze: specyfiką funkcjonowania poznawczego uczniów, zarówno w intelektualnym, jak i twórczym wymiarze; treściową i formalną charakterystyką formułowanych celów bieżących; umiejętnością sprawowania kontroli wolicjonalnej, monitorującej przebieg działań własnych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Matryc Ravena oraz Rysunkowym Testem Twórczego Myślenia w polskiej adaptacji Matczak, Jaworowskiej i Stańczak. Wykorzystano także Ankietę celów autorstwa Turskiej oraz Skalę Kontroli Działania Kuhla w polskiej adaptacji Marszał-Wiśniewskiej. Badaniem objęto 153 prymusów gimnazjalnych, którzy uczęszczali do trzeciej klasy. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdolności sprzyjające zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy miały nikły wpływ na wystawiane prymusom stopnie. Zwrócono przede wszystkim uwagę na negatywne powiązania osiągnięć szkolnych z wynikami Testu Twórczego Myślenia. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, nauczanie, edukacja, praktyka pedagogiczna, uczeń, postępy w nauce, efekt uczenia się, uczenie się, proces uczenia się |
TESE descriptors: |
lower secondary, teaching, education, teaching practice, pupil, study progress, learning outcome, learning, learning process |
Publikacje: |
- Turska, D. (2005). Kształcenie gimnazjalne – między postulatami a praktyką edukacyjną. Psychologia Rozwojowa, 1, 51-57.
|