BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w woj. kieleckim
Data: 1992
Badacz: Irena Rosłoniec
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu nauczyciele szkół podstawowych województwa kieleckiego uczestniczą w procesie kształcenia ustawicznego. Badaniem ankietowym objęto 120 nauczycieli (60 ze szkół wiejskich, 60 ze szkół miejskich). Przyjęto, że pełne uczestnictwo nauczyciela w kształceniu ustawicznym powinno wyrażać się w: podejmowaniu studiów wyższych (w przypadku ich braku), studiów podyplomowych, studiów przedmiotowo-metodycznych; udziale w spotkaniach zespołów samokształceniowych, konferencjach metodycznych, kursokonferencjach, seminariach naukowych, konwersatoriach, lekcjach pokazowych; oglądaniu i wykorzystywaniu programów Telewizji Edukacyjnej oraz czytelnictwie fachowej literatury i czasopism. Wyniki pokazały, że udział nauczycieli w kształceniu ustawicznym wzrasta wraz z poziomem urbanizacji i uprzemysłowienia środowiska, w jakim pracują. W szkołach miejskich było wielu nauczycieli o wykształceniu wyższym (około 80%) lub studiujących zaocznie. W środowisku wiejskim duża grupa nauczycieli (prawie 70%) nie miała wykształcenia wyższego, tylko 25% podejmowało studia zaoczne. Najczęstsze przyczyny niepodejmowania studiów wyższych były związane z brakiem funduszy, czasu, motywacji. Studia podyplomowe podejmowali najczęściej nauczyciele ze szkół miejskich. Najbardziej popularnymi formami kształcenia, w grupie nauczycieli zarówno wiejskich, jak i miejskich, były konferencje metodyczne, kursokonferencje, lekcje pokazowe i zespoły samokształceniowe. Około 35% badanych brało udział w seminariach, z tego 40% stanowili nauczyciele z Kielc, którzy mieli najłatwiejszy do nich dostęp. Badani prawie nie korzystali z programów edukacyjnych. Czytelnictwo było skoncentrowane na literaturze metodycznej i przedmiotowej, nie uwzględniało tematyki psychologicznej, społeczno-politycznej czy kulturalnej. Najczęściej wymieniano czasopisma: „Życie Szkoły”, „Nauczanie Początkowe”, „Nowa Szkoła”, „Głos Nauczycielski”. Tematyka czytanych wydawnictw zwartych dotyczyła najczęściej trudności dydaktycznych i wychowawczych. Wśród pożądanych propozycji zmian wymieniano: podwyższenie płac i premiowanie dokształcania, zwiększenie urlopów dla dokształcających się, bezpłatne studia zaoczne, organizowanie filii WSP, zniesienie egzaminów na studia, zniesienie dwuletniego okresu oczekiwania na możliwość podjęcia studiów wyższych (absolwenci SN i WSN), dostosowanie czasu emisji programów edukacyjnych do czasu wolnego nauczycieli, zmianę programu studiów pedagogicznych. Nauczyciele szkół wiejskich proponowali także zwrot kosztów związanych ze studiami zaocznymi, wprowadzenie różnych form doskonalenia zawodowego w ich środowiskach, rozszerzenie doskonalenia eksternistycznego, zwiększenie księgozbiorów szkolnych.

Deskryptory TESE: kształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe nauczycieli, ustawiczne doskonalenie zawodowe, model kształcenia nauczycieli, nauczyciel
TESE descriptors: teacher education, in-service teacher training, continuing professional development, teacher education model, teacher
Publikacje:
  • Rosłoniec, I. (1993). Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w woj. kieleckim. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 413-414, 417.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"