BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Maksymalizm moralny w percepcji młodzieży i seniorów
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Olga Bąk, Alicja Keplinger, Anna Oleszkowicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Na ile zachowania z zakresu maksymalizmu moralnego są w społeczeństwie rzeczywiście pożądane i od czego to zależy? Czy możliwe jest ustalenie listy zachowań z zakresu maksymalizmu moralnego, które osiągną jednoznacznie pozytywną ocenę społeczną? Jak oceniane są zachowania reprezentujące maksymalizm moralny w ramach różnych kodów etycznych? Jakie podobieństwa i różnice występują między młodzieżą i osobami starszymi w sposobie oceny zachowań odnoszących się do maksymalizmu moralnego? Badaniem objęto 405 osób; w tym pierwszą grupę stanowiło 255 osób w wieku od 15 do 19 lat z Wrocławia i kilku mniejszych miejscowości, a drugą – 150 osób w wieku od 55 do 91 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się zestawem 52 zachowań społecznych skonstruowanym w oparciu o Kwestionariusz Etyk. W wyniku przeprowadzonego badania wyodrębniono 15 zachowań, które spełniły założone kryteria dotyczące maksymalizmu moralnego. Jednocześnie ustalono, że wszystkie zachowania pozytywne moralnie otrzymały również oceny negatywne. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami okazało się, że najwyżej oceniane były zachowania reprezentujące kod autonomii. W dalszej kolejności wskazywano zachowania związane z kodem godności oraz dobrem powszechnym. Ponadto analiza porównawcza respondentów obu grup wykazała, że starsi respondenci wyżej oceniali zachowania z zakresu maksymalizmu moralnego oraz istotnie częściej oceniali zachowania pozytywne moralnie jako pożądane lub zdecydowanie pożądane.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, wiek, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: youth, attitude, age, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Oleszkowicz, A., Keplinger, A. i Bąk, O. (2005). Maksymalizm moralny w percepcji młodzieży i seniorów. Psychologia Rozwojowa, 2, 135-145.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"