BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Impulsywność poznawcza w zespole ADHD
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Aneta Borkowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź, czy dzieci z zespołem ADHD różnią się istotnie od dzieci nieprzejawiających objawów tego zaburzenia we wskaźnikach impulsywności poznawczej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Porównywania Znanych Kształtów (MFF) Kagana, Skalą Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi oraz testem inteligencji Wechslera. Próba liczyła 69 dzieci w wieku od 9;4 do 11;10 roku (w tym 39 dzieci z zespołem ADHD – grupa eksperymentalna, 30 bez objawów ADHD – grupa kontrolna). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że grupa eksperymentalna istotnie różniła się od grupy kontrolnej liczbą błędów w całym teście. Jednocześnie nie odnotowano różnic średniego czasu namysłu przed podaniem pierwszej odpowiedzi przez ankietowanych z obu grup. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że 38,4% osób z grupy eksperymentalnej cechował ogólny styl poznawczy opisywany jako impulsywny, a 43,5% – refleksyjny. Wśród dzieci z grupy kontrolnej odsetek respondentów charakteryzujących się stylem impulsywnym wynosił 4,7%.

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, rozwój dziecka, trudności w nauce, zachowania, zachowania społeczne, dziecko
TESE descriptors: cognitive development, child development, learning difficulty, behaviour, social behaviour, child
Publikacje:
  • Borkowska, A. (2005). Impulsywność poznawcza w zespole ADHD. Psychologia Rozwojowa, 3, 145-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"