Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź, czy dzieci z zespołem ADHD różnią się istotnie od dzieci nieprzejawiających objawów tego zaburzenia we wskaźnikach impulsywności poznawczej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Porównywania Znanych Kształtów (MFF) Kagana, Skalą Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi oraz testem inteligencji Wechslera. Próba liczyła 69 dzieci w wieku od 9;4 do 11;10 roku (w tym 39 dzieci z zespołem ADHD – grupa eksperymentalna, 30 bez objawów ADHD – grupa kontrolna). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że grupa eksperymentalna istotnie różniła się od grupy kontrolnej liczbą błędów w całym teście. Jednocześnie nie odnotowano różnic średniego czasu namysłu przed podaniem pierwszej odpowiedzi przez ankietowanych z obu grup. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że 38,4% osób z grupy eksperymentalnej cechował ogólny styl poznawczy opisywany jako impulsywny, a 43,5% – refleksyjny. Wśród dzieci z grupy kontrolnej odsetek respondentów charakteryzujących się stylem impulsywnym wynosił 4,7%. |