Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytanie badawcze: Jakie jest natężenie poziomu stresu, co jest przyczyną stresów wśród studentów oraz w jaki sposób studenci radzą sobie w sytuacjach stresujących? Założono wstępnie występowanie wysokiego natężenia stresu wśród respondentów, wywołanego głównie problemami w pracy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział 60 studentów z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Ankieta zawierała 22 pytania o stres w życiu codziennym. 33% respondentów nie potrafiło określić, czym jest stres. 10 studentów uznało stres za dyskomfort psychiczny, a 14 za złe samopoczucie. 26% badanych deklarowało, że kilka razy dziennie doświadczają sytuacji stresowej. Raz dziennie sytuację stresową miało 14 studentów, ośmiu zaś raz w tygodniu, czterech natomiast raz na dwa tygodnie. Dla 58% ankietowanych życie rodzinne okazało się najczęstszym źródłem stresu. Pracę jako najczęstsze źródło stresu wskazało 56% badanych, a studia i sytuację finansową – po 15 respondentów. Stres na studiach odczuwało 25 studentów, 35 przyznało zaś, że studia nie są dla nich stresujące. Najbardziej stresujące w opinii ankietowanych są egzaminy i okres sesji. 20% studentów twierdziło, że konsekwencją stresu jest życie w ciągłym napięciu, zdaniem 10 badanych – choroby serca i brak pewności siebie. 60% badanych radziło sobie ze stresem przez słuchanie muzyki; używki w takiej sytuacji wybierało 22 studentów. Do najrzadszych sposobów radzenia sobie ze stresem zaliczono objadanie się i sięganie po lekarstwa. |