Tytuł badania: |
Pozytywno-negatywna asymetria emocjonalna na różnych poziomach adaptacji społecznej |
Instytucja: |
|
Data: |
[1998] |
Badacz: |
Aleksander A. Gorbatkow |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy, że wzrost poziomu adaptacji społecznej w granicach modalnej strefy funkcjonowania (MSF) powinien powodować wzrastającą dynamikę w kierunku zwiększenia stopnia negatywności asymetrii emocjonalnej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się polską wersją Skali Poczucia Beznadziejności A. Becka. Badaniem objęto adolescentów z domu dziecka (DD) oraz ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci z Zaburzeniami w Zachowaniu (DZZ) (N = 146), uczniów kilku szkół podstawowych z klas VI-VIII (SP) (N = 599), uczniów LO (N = 89), a także studentów pierwszego roku Akademii Świętokrzyskiej z różnych kierunków (N = 474). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zakresie wartościowania większość respondentów charakteryzowała asymetria negatywna cechująca się bardziej stromym gradientem wartościowania negatywnego niż gradient wartościowania pozytywnego. Jednocześnie na podstawie zgromadzonego materiału zaobserwowano w niektórych przypadkach brak asymetrii wartościującej, czy nawet przesunięcia w kierunku asymetrii pozytywnej. |
Deskryptory TESE: |
zachowania, zachowania społeczne, postawa, społeczeństwo, młodzież, student |
TESE descriptors: |
behaviour, social behaviour, attitude, society, youth, student |
Publikacje: |
- Gorbatkow, A.A. (2004). Pozytywno-negatywna asymetria emocjonalna na różnych poziomach adaptacji społecznej. Psychologia Rozwojowa, 1, 35-43.
|