Obserwuj
Tytuł badania: |
Pozytywne i negatywne aspekty studiów doktoranckich – perspektywa doktorantów uczelni ekonomicznej |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Patrycja Klimas |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu określenia – z perspektywy doktorantów – mocnych i słabych stron ich studiów trzeciego stopnia na uczelni. Posłużono się metodami jakościowymi z wykorzystaniem uproszczonej metody SWOT. Analizie poddano opinie 71 respondentów, którzy stanowili 45% wszystkich doktorantów na badanej uczelni ekonomicznej. W analizie wzięto pod uwagę również 4 kwestionariusze byłych doktorantów. W badanej próbie było 57% kobiet; 70% stanowili studenci stacjonarnych studiów doktoranckich. Za najmocniejsze strony studiów respondenci uznali studium doktoranckie jako takie (30% mocnych stron) i organizację studiów doktoranckich (30%). 31 osób stwierdziło, że obsługa sekretariatu studium doktoranckiego jest kompleksowa i profesjonalna. 13 badanych uważało za mocną stronę studiów płynny i szybki przekaz informacji naukowych i organizacyjnych, dotyczących krajowych i zagranicznych konferencji naukowych, także możliwość uczestnictwa w projektach badawczych. 14% badanych wskazywało na mocne strony programu kształcenia, w tym 12 podkreślało znaczenie dużej liczby przedmiotów, która stwarza możliwość rozwoju intelektualnego. Jednocześnie to programu kształcenia dotyczyły najsurowsze oceny doktorantów. 25 badanych twierdziło, że jest zbyt dużo przedmiotów niezwiązanych z ich pracą doktorską; 11 osób zauważyło, że egzaminy i zaliczenia są pracochłonne i oderwane od obszaru naukowego oraz tematu pracy doktorskiej. 38% negatywnych opinii dotyczyło przebiegu studiów doktoranckich, w tym: organizacji zajęć w środku tygodnia, wysokiego czesnego, dużej liczby egzaminów oraz przedmiotów. |
Deskryptory TESE: |
jakość kształcenia, treści kształcenia, jakość nauczania, studia doktoranckie, postawa |
TESE descriptors: |
quality of education, content of learning, teaching quality, doctoral studies, attitude |
Publikacje: |
- Klimas, P. (2014). Pozytywne i negatywne aspekty studiów doktoranckich – perspektywa doktorantów uczelni ekonomicznej. e-mentor, 2. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/54/id/1089
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.