Tytuł badania: |
Pozycja wśród rodzeństwa a obraz psychologiczny dzieci badanych Testem Rysunku Rodziny |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Małgorzata A. Basińska, |zabela Grzankowska |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy występują różnice w sposobie psychologicznego funkcjonowania dziewcząt i chłopców ze względu na ich pozycję wśród rodzeństwa: dotyczące poziomu akceptacji sytuacji rodzinnej? dotyczące poziomu zdolności do zachowań prospołecznych? dotyczące poziomu tendencji do nadmiernej koncentracji na sobie? dotyczące natężenia skłonności do regresji? Badaniem objęto 330 dzieci w wieku od 7 do 13 lat (w tym 179 dziewcząt i 151 chłopców). Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 295 osób. Do zebrania materiału posłużono się Testem Rysunku Rodizny (TRR) w adaptacji Marii Braun-Gałkowskiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że rysunki dziewczynek różniły się w zakresie występowania wskaźników akceptacji sytuacji rodzinnej, zdolności do zachowań prospołecznych, tendencji do nadmiernej koncentracji na sobie oraz skłonności do regresji. Jednocześnie nie odnotowano tak licznych różnic w rysunkach chłopców, w związku z tym wysunięto wniosek o mniejszym znaczeniu pozycji wśród rodzeństwa dla ich psychologicznego funkcjonowania. |
Autorskie słowa kluczowe: |
kolejność urodzenia, Test Rysunku Rodziny |
Author's Keywords: |
family birth order position, Draw-a-Family-Test |
Deskryptory TESE: |
rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, dziecko, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
family, parents, parent-child relation, child, child rearing, childcare, child development |
Publikacje: |
- Grzankowska, I. i Basińska, M.A. (2014). Pozycja wśród rodzeństwa a obraz psychologiczny dzieci badanych Testem Rysunku Rodziny. Psychologia Rozwojowa, 1, 51-66.
|