BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pozycja wśród rodzeństwa a obraz psychologiczny dzieci badanych Testem Rysunku Rodziny
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Małgorzata A. Basińska, |zabela Grzankowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy występują różnice w sposobie psychologicznego funkcjonowania dziewcząt i chłopców ze względu na ich pozycję wśród rodzeństwa: dotyczące poziomu akceptacji sytuacji rodzinnej? dotyczące poziomu zdolności do zachowań prospołecznych? dotyczące poziomu tendencji do nadmiernej koncentracji na sobie? dotyczące natężenia skłonności do regresji? Badaniem objęto 330 dzieci w wieku od 7 do 13 lat (w tym 179 dziewcząt i 151 chłopców). Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 295 osób. Do zebrania materiału posłużono się Testem Rysunku Rodizny (TRR) w adaptacji Marii Braun-Gałkowskiej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że rysunki dziewczynek różniły się w zakresie występowania wskaźników akceptacji sytuacji rodzinnej, zdolności do zachowań prospołecznych, tendencji do nadmiernej koncentracji na sobie oraz skłonności do regresji. Jednocześnie nie odnotowano tak licznych różnic w rysunkach chłopców, w związku z tym wysunięto wniosek o mniejszym znaczeniu pozycji wśród rodzeństwa dla ich psychologicznego funkcjonowania.

Autorskie słowa kluczowe: kolejność urodzenia, Test Rysunku Rodziny
Author's Keywords: family birth order position, Draw-a-Family-Test
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, dziecko, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rozwój dziecka
TESE descriptors: family, parents, parent-child relation, child, child rearing, childcare, child development
Publikacje:
  • Grzankowska, I. i Basińska, M.A. (2014). Pozycja wśród rodzeństwa a obraz psychologiczny dzieci badanych Testem Rysunku Rodziny. Psychologia Rozwojowa, 1, 51-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"