BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz Ja w autonarracjach dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Janina Uszyńska-Jarmoc
Abstrakt:

Celem badania była analiza obrazu Ja dzieci w wieku 9 lat. Dodatkowo sformułowano następujące pytania badawcze: Czy opowiadania dzieci o sobie mają już pełną narracyjną strukturę? Czy autonarracje charakteryzują się pewną ogólną stałością treści? Czy w zależności od kontekstu społecznego te same dzieci prezentują inny obraz siebie? Czy i w jakim zakresie Ja prywatne dziecka różni się od jego Ja publicznego? W badaniu wykorzystano metody jakościowe i ilościowe. Próba liczyła 37 dzieci (w tym 20 dziewczynek i 17 chłopców). Respondenci uczęszczali do Szkoły Podstawowej nr 16 w Białymstoku. Zadaniem badanych dzieci było opowiedzenie o sobie w dwóch różnych kontekstach społecznych. W pierwszej sytuacji poproszono o opowiedzenie o sobie w związku z tworzeniem filmu na temat dzieci w wieku wczesnoszkolnym (wypowiedzi respondentów nagrywano). W drugiej sytuacji poproszono o zaprezentowanie Ja prywatnego za pośrednictwem rysunku (podczas wykonywania pracy uczniom towarzyszyła nauczycielka, a wypowiedzi nagrywano na dyktafon). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewięciolatki bardzo rzadko opowiadały o swoim zdrowiu, temperamencie, religii, zdolnościach czy kompetencjach szkolnych. Respondenci najchętniej opowiadali o tym, co robią lub lubią robić. Odnotowano również dużo informacji dotyczących stanu posiadania dzieci (większość stanowiły informacje o kolegach i koleżankach). Jednocześnie nie zaobserwowano istotnych różnic treści informacji w zakresie Ja prywatnego i Ja publicznego.

Deskryptory TESE: dziecko, wiek, rozwój dziecka, umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe
TESE descriptors: child, age, child development, oral skills, communicative competences, language skills
Publikacje:
  • Uszyńska-Jarmoc, J. (2004). Obraz Ja w autonarracjach dzieci w młodszym wieku szkolnym. Psychologia Rozwojowa, 1, 45-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"