Tytuł badania: |
Obraz Ja w autonarracjach dzieci w młodszym wieku szkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Janina Uszyńska-Jarmoc |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza obrazu Ja dzieci w wieku 9 lat. Dodatkowo sformułowano następujące pytania badawcze: Czy opowiadania dzieci o sobie mają już pełną narracyjną strukturę? Czy autonarracje charakteryzują się pewną ogólną stałością treści? Czy w zależności od kontekstu społecznego te same dzieci prezentują inny obraz siebie? Czy i w jakim zakresie Ja prywatne dziecka różni się od jego Ja publicznego? W badaniu wykorzystano metody jakościowe i ilościowe. Próba liczyła 37 dzieci (w tym 20 dziewczynek i 17 chłopców). Respondenci uczęszczali do Szkoły Podstawowej nr 16 w Białymstoku. Zadaniem badanych dzieci było opowiedzenie o sobie w dwóch różnych kontekstach społecznych. W pierwszej sytuacji poproszono o opowiedzenie o sobie w związku z tworzeniem filmu na temat dzieci w wieku wczesnoszkolnym (wypowiedzi respondentów nagrywano). W drugiej sytuacji poproszono o zaprezentowanie Ja prywatnego za pośrednictwem rysunku (podczas wykonywania pracy uczniom towarzyszyła nauczycielka, a wypowiedzi nagrywano na dyktafon). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewięciolatki bardzo rzadko opowiadały o swoim zdrowiu, temperamencie, religii, zdolnościach czy kompetencjach szkolnych. Respondenci najchętniej opowiadali o tym, co robią lub lubią robić. Odnotowano również dużo informacji dotyczących stanu posiadania dzieci (większość stanowiły informacje o kolegach i koleżankach). Jednocześnie nie zaobserwowano istotnych różnic treści informacji w zakresie Ja prywatnego i Ja publicznego. |
Deskryptory TESE: |
dziecko, wiek, rozwój dziecka, umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
child, age, child development, oral skills, communicative competences, language skills |
Publikacje: |
- Uszyńska-Jarmoc, J. (2004). Obraz Ja w autonarracjach dzieci w młodszym wieku szkolnym. Psychologia Rozwojowa, 1, 45-58.
|