Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze brzmiało: jakie są szanse na powodzenie życiowe – edukacyjne młodego pokolenia. W badaniach wzięto pod uwagę dwa konteksty szans nieformalnie i formalnie zorganizowanych. W pierwszym z nich znalazł się temat przyszłości dzieci na wsi w opinii rodziców. Drugi natomiast dotyczył perspektyw edukacji na wsi w opinii dyrektorów. Badania diagnostyczne przeprowadzono na terenie województwa lubuskiego w sześciu gminach: Kożuchów, Brody, Strzelce Krajeńskie, Torzym, Przytoczna, Niegosławice. Wyniki badań pokazały, że ponad połowa badanych rodziców (51%) była zdania, że ich dzieci powinny wyjechać ze wsi w celach zarobkowych (3% badanych wskazało na chęć pozostania przez ich dzieci na gospodarstwie rodzinnym). Zdaniem 54% rodziców ich synowie powinni wybrać szkołę zawodową; studia natomiast jako cel edukacyjny dla chłopców wskazało 4,4% rodziców. Biorąc pod uwagę dziewczęta, sytuacja wygląda następująco: szkoła zawodowa – 7,1% wskazań rodziców, technikum – 6,1%, studia – 8,8%. Wyniki badań pokazały także perspektywy rozwoju wsi w opinii rodziców (ponad 62% z nich odpowiedziało: brak planów). Doniesienie zawiera także informacje na temat możliwości edukacyjnych na wsi według dyrektorów. Zwrócono uwagę na takie kategorie jak: sieć przedszkolna i szkolna; dojazdy dzieci; materialne, finansowe, kadrowe i programowe warunki funkcjonowania oświaty; funkcje instytucji edukacyjnych. |