Abstrakt: |
Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział łącznie 1539 respondentów, w tym 1100 kobiet i 439 mężczyzn. W badanej próbie byli uczniowie szkół ponadgimnazjalnych (N = 438), studenci pierwszego roku WZP ŚUM (N = 153), a także kobiety (N = 300), rodzice dzieci w wieku przedszkolnym (N = 174), nauczyciele ze wszystkich 8 liceów ogólnokształcących w powiecie tarnogórskim (N = 184), mieszkańcy Katowic (N = 140) i słuchacze Górnośląskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Chorzowie (N = 150). Większość ankietowanych uświadamiała sobie negatywny wpływ stanu środowiska na zdrowie. Największą świadomość w tym zakresie prezentowali studenci (100%). Najsłabszą wiedzę na ten temat posiadali z kolei uczniowie ze szkół ponadgimnazjalnych (62-63%). Tylko 4,3% badanych uznało za najważniejsze zagrożenie dla zdrowia środowisko wewnątrz pomieszczeń. Trudności ze wskazaniem poprawnych środowiskowych zagrożeń dla zdrowia mieli także studenci, wśród których 16,3% uważało, że czynniki środowiskowe w niewielkim stopniu wpływają na zdrowie człowieka. 40,5% studentów jako najważniejszy czynnik zagrażający zdrowiu wskazało zanieczyszczoną żywność, a 28,8% wymieniło w tym kontekście zanieczyszczone powietrze. Wśród licealistów 79% wskazało styl życia jako główną determinantę zdrowia, a 12% środowisko zewnętrzne, 5,15% zaś środowisko wewnętrzne. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że powierzchowność wiedzy w zakresie środowiskowych zagrożeń dla zdrowia nie wpływa korzystnie na podejmowanie zachowań prośrodowiskowych i prozdrowotnych. |