BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza i diagnoza podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych
Instytucja:
Data: październik 2003 – maj 2004
Badacz: Bożena Winczewska
Abstrakt:

Badania o charakterze diagnostycznym miały na celu weryfikację szkół w zakresie skali zjawiska zagrożenia niedostosowaniem społecznym wśród uczniów oraz podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych. W badaniach wzięło udział: 1422 szkoły podstawowe, 851 gimnazja, 810 szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki diagnozy dotyczyły oceny pracy wychowawczej szkoły i działań wdrażających szkolny program profilaktyczny, przeciwdziałający problemom dzieci i młodzieży. Okazało się, że większość badanych szkół posiada programy wychowawcze i profilaktyczne, a także promuje zdrowy tryb życia. Do najczęstszych form działań profilaktyczno-wychowawczych zaliczono: realizację szkolnych programów wychowawczych i profilaktyki, organizację konkursów o tematyce wychowawczej, współpracę z różnymi instytucjami, promującymi zdrowy styl życia, prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych, współpracę z rodzicami w wyżej wymienionym zakresie. Badania pokazały także, że ponad 90% szkół objętych diagnozą dokonuje bieżącej analizy uczniowskich trudności. Doniesienie potwierdziło, że liczba uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach jest następująca: szkoły podstawowe – 6966 uczniów (prawie 2% populacji), gimnazja – 6121 (3% społeczności), szkoły ponadgimnazjalne – 8918 (4,5% ogółu populacji). Do najczęstszych przyczyn zagrażających niedostosowaniu społecznemu u uczniów zaliczono m.in.: trudności w uczeniu się, niepowodzenia szkolne, przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym, uchylanie się od obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.

Deskryptory TESE: profilaktyka, wychowanie dziecka, trudności w nauce, uczeń, badania edukacyjne, niepowodzenie szkolne, zachowania
TESE descriptors: prevention, child rearing, learning difficulty, pupil, educational research, school failure, behaviour
Publikacje:
  • Winczewska, B. (2005). Analiza i diagnoza podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych. W: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.), Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu (s. 71-80). Warszawa: Pedagogium.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"