Abstrakt: |
Badania o charakterze diagnostycznym miały na celu weryfikację szkół w zakresie skali zjawiska zagrożenia niedostosowaniem społecznym wśród uczniów oraz podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych. W badaniach wzięło udział: 1422 szkoły podstawowe, 851 gimnazja, 810 szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki diagnozy dotyczyły oceny pracy wychowawczej szkoły i działań wdrażających szkolny program profilaktyczny, przeciwdziałający problemom dzieci i młodzieży. Okazało się, że większość badanych szkół posiada programy wychowawcze i profilaktyczne, a także promuje zdrowy tryb życia. Do najczęstszych form działań profilaktyczno-wychowawczych zaliczono: realizację szkolnych programów wychowawczych i profilaktyki, organizację konkursów o tematyce wychowawczej, współpracę z różnymi instytucjami, promującymi zdrowy styl życia, prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych, współpracę z rodzicami w wyżej wymienionym zakresie. Badania pokazały także, że ponad 90% szkół objętych diagnozą dokonuje bieżącej analizy uczniowskich trudności. Doniesienie potwierdziło, że liczba uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkołach jest następująca: szkoły podstawowe – 6966 uczniów (prawie 2% populacji), gimnazja – 6121 (3% społeczności), szkoły ponadgimnazjalne – 8918 (4,5% ogółu populacji). Do najczęstszych przyczyn zagrażających niedostosowaniu społecznemu u uczniów zaliczono m.in.: trudności w uczeniu się, niepowodzenia szkolne, przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym, uchylanie się od obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. |