BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zależność – niezależność od pola percepcyjnego a efektywność rozwiązywania zadań APM przez młodzież poddaną treningowi edukacyjnemu o różnych polach kształcenia
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Janina Kocieniewska
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: czy wymiar zależność – niezależność od pola percepcyjnego wiąże się z efektywnością rozwiązywania zadań APM Ravena przez młodzież poddaną treningowi edukacyjnemu na poziomie szkoły ponadpodstawowej o trzech profilach kształcenia: matematycznym, muzycznym, plastycznym. Hipoteza dotyczyła założenia o lepszych efektach rozwiązywania zadań APM przez młodzież o profilu matematycznym. Dobór osób do badań był celowy. Kryteriami były: profil kształcenia i wymiar zależność – niezależność od pola percepcyjnego. Badania objęły uczniów z czwartych klas szkół średnich (liceum ogólnokształcące o profilu matematycznym – 114 osób; liceum muzyczne – 68 osób; liceum plastyczne – 71 osób). Z każdej z wymienionych grup wylosowano po 48 osób do badania. W badaniach zastosowano: Embedded Figures Test (oprac. Witkin) oraz Advanced Progressive Matrices (oprac. Raven). Wyniki badań nie potwierdziły wpływu pomiaru zależność – niezależność od pola percepcyjnego na efekty rozwiązywanych zadań APM (brak różnicowania w sposób istotny statystycznie poziomu w wykonywanych zadaniach APM u badanych). Znalazł jednak potwierdzenie fakt, że trening edukacyjny może wpływać na czynności psychiczne i na ich kształtowanie oraz usprawnianie (lepsze wyniki uczniów o profilu matematycznym). Wyniki badań pokazały, że najsłabiej podczas wykonywania zadań APM wypadli uczniowie o profilu plastycznym. Biorąc pod uwagę zasady konstrukcji tablic Ravena, należy stwierdzić, że badani bez względu na zależność lub niezależność od pola percepcyjnego najbardziej efektywnie rozwiązywali zadania APM dotyczące dodawania i odejmowania wzoru.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, badania edukacyjne, efekt uczenia się, edukacja, matematyka, muzyka, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: youth, secondary school, educational research, learning outcome, education, mathematics, music, music education, drawing
Publikacje:
  • Kocieniewska, J. (2002). Zależność – niezależność od pola percepcyjnego a efektywność rozwiązywania zadań APM przez młodzież poddaną treningowi edukacyjnemu o różnych polach kształcenia. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 147-159.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"