BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: A stutterer and his/her self-regard in a foreign language classroom
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Monika Śleszyńska
Abstrakt:

Celem badań było sprawdzenie m.in.: czy osoby jąkające się mogą osiągnąć sukces podczas nauki języka obcego oraz czy ma na to wpływ ich poczucie własnej wartości. W badaniach wykorzystano kwestionariusz dotyczący preferencji uczących się oraz afektywnych i kognitywnych czynników, mających wpływ na proces przyswajania wiedzy podczas nauki języka obcego. Badaniem objęto 16 uczniów białostockiej szkoły średniej (nie wszyscy badani mieli problem z jąkaniem się). Dodatkową techniką zastosowaną w badaniach były wywiady z uczniami m.in. na temat ich mocnych i słabych stron oraz preferencji w uczeniu się języka angielskiego. Wywiad przeprowadzono także z nauczycielem. Ponadto podczas realizacji badań obserwowano lekcje języka angielskiego. Wyniki badań pokazały, że pomimo trudności z wymową jąkający się uczniowie wykazywali się dużą pracowitością oraz aktywnością na oglądanych lekcjach języka obcego. Dzięki pewności siebie uczniowie odnosili językowy sukces (na miarę swoich możliwości) – zapominali o nieśmiałości podczas głośnego czytania i prezentowania dialogów na forum klasowo-lekcyjnym. Dodatkowo zauważono zależność: im wyższy poziom własnej wartości, tym uczniowie byli mniej wrażliwi na dezaprobatę społeczną w klasie w związku z ich problemem jąkania się.

Deskryptory TESE: angielski, język nauczania, problemy zdrowotne, szkoła średnia, uczeń
TESE descriptors: English, teaching language, health problems, secondary school, pupil
Publikacje:
  • Śleszyńska, M. (2003). A stutterer and his/her self-regard in a foreign language classroom. Linguodidactica, VII, 255-262.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"