Tytuł badania: |
A stutterer and his/her self-regard in a foreign language classroom |
Instytucja: |
|
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Monika Śleszyńska |
Abstrakt: |
Celem badań było sprawdzenie m.in.: czy osoby jąkające się mogą osiągnąć sukces podczas nauki języka obcego oraz czy ma na to wpływ ich poczucie własnej wartości. W badaniach wykorzystano kwestionariusz dotyczący preferencji uczących się oraz afektywnych i kognitywnych czynników, mających wpływ na proces przyswajania wiedzy podczas nauki języka obcego. Badaniem objęto 16 uczniów białostockiej szkoły średniej (nie wszyscy badani mieli problem z jąkaniem się). Dodatkową techniką zastosowaną w badaniach były wywiady z uczniami m.in. na temat ich mocnych i słabych stron oraz preferencji w uczeniu się języka angielskiego. Wywiad przeprowadzono także z nauczycielem. Ponadto podczas realizacji badań obserwowano lekcje języka angielskiego. Wyniki badań pokazały, że pomimo trudności z wymową jąkający się uczniowie wykazywali się dużą pracowitością oraz aktywnością na oglądanych lekcjach języka obcego. Dzięki pewności siebie uczniowie odnosili językowy sukces (na miarę swoich możliwości) – zapominali o nieśmiałości podczas głośnego czytania i prezentowania dialogów na forum klasowo-lekcyjnym. Dodatkowo zauważono zależność: im wyższy poziom własnej wartości, tym uczniowie byli mniej wrażliwi na dezaprobatę społeczną w klasie w związku z ich problemem jąkania się. |
Deskryptory TESE: |
angielski, język nauczania, problemy zdrowotne, szkoła średnia, uczeń |
TESE descriptors: |
English, teaching language, health problems, secondary school, pupil |
Publikacje: |
- Śleszyńska, M. (2003). A stutterer and his/her self-regard in a foreign language classroom. Linguodidactica, VII, 255-262.
|