BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Klimat społeczny Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Helena Błachut
Abstrakt:

Celem badania było poznanie niektórych aspektów klimatu społecznego w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej, m.in. motywów wyboru studiów, samopoczucia młodzieży, interakcji społecznych, opinii o pracy wykładowców i administracji, oceny programu studiów oraz estetyki gmachu. Badaniem objęto 146 studentów II–V roku resocjalizacji (72 osoby) oraz rewalidacji (74 osoby). Wśród badanych było 112 kobiet oraz 34 mężczyzn. 88,4% badanych to absolwenci liceów ogólnokształcących, 8,9% – techników, 2,7% – innych szkół średnich. 47,9% studentów pochodziło z dużych miast, 40,5% – ze średnich, 11,6% – z małych miasteczek. Żaden z badanych studentów nie pochodził ze wsi. 53,9% badanych mieszkało w czasie studiów w domu rodzinnym, 39% – w akademiku. 34,9% studentów miało z egzaminów oceny bardzo dobre, 44,5% – oceny dobre. Najczęstszymi motywami podjęcia studiów były: rozwój intelektualny i osobowy (39%) oraz zdobycie zawodu (37,7%). Wybór uczelni uzasadniano m.in. zainteresowaniami pedagogiką specjalną (54,8%), chęcią niesienia pomocy (17,1%). Dla 26,8% badanych oczekiwania związane ze studiami spełniły się, reszta studentów nie była zadowolona ze studiów. 17,1% badanych czuło się lekceważonych na uczelni, 24,7% – odczuwało swobodę. Z niezbyt dobrego samopoczucia na uczelni wynikało, że 69,1% studentów wychodziło z gmachu od razu po odbytych zajęciach obowiązkowych. Ponad połowa badanych uważała, że samopoczucie na uczelni zależy od sposobu prowadzenia zajęć oraz od sposobu traktowania przez wykładowców.

Deskryptory TESE: resocjalizacja, student, szkoła wyższa, ewaluacja placówki edukacyjnej, ewaluacja przez słuchaczy
TESE descriptors: correctional education, student, higher education, evaluation of an educational institution, evaluation by students
Publikacje:
  • Błachut, H. (1992). Klimat społeczny Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej (raport z badań). Opieka, Wychowanie, Terapia, 4, 38-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"