Abstrakt: |
Celem badania było poznanie niektórych aspektów klimatu społecznego w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej, m.in. motywów wyboru studiów, samopoczucia młodzieży, interakcji społecznych, opinii o pracy wykładowców i administracji, oceny programu studiów oraz estetyki gmachu. Badaniem objęto 146 studentów II–V roku resocjalizacji (72 osoby) oraz rewalidacji (74 osoby). Wśród badanych było 112 kobiet oraz 34 mężczyzn. 88,4% badanych to absolwenci liceów ogólnokształcących, 8,9% – techników, 2,7% – innych szkół średnich. 47,9% studentów pochodziło z dużych miast, 40,5% – ze średnich, 11,6% – z małych miasteczek. Żaden z badanych studentów nie pochodził ze wsi. 53,9% badanych mieszkało w czasie studiów w domu rodzinnym, 39% – w akademiku. 34,9% studentów miało z egzaminów oceny bardzo dobre, 44,5% – oceny dobre. Najczęstszymi motywami podjęcia studiów były: rozwój intelektualny i osobowy (39%) oraz zdobycie zawodu (37,7%). Wybór uczelni uzasadniano m.in. zainteresowaniami pedagogiką specjalną (54,8%), chęcią niesienia pomocy (17,1%). Dla 26,8% badanych oczekiwania związane ze studiami spełniły się, reszta studentów nie była zadowolona ze studiów. 17,1% badanych czuło się lekceważonych na uczelni, 24,7% – odczuwało swobodę. Z niezbyt dobrego samopoczucia na uczelni wynikało, że 69,1% studentów wychodziło z gmachu od razu po odbytych zajęciach obowiązkowych. Ponad połowa badanych uważała, że samopoczucie na uczelni zależy od sposobu prowadzenia zajęć oraz od sposobu traktowania przez wykładowców. |