Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiły m.in. preferowane przez młodzież style życia w zależności od typu i kierunku kształcenia; cenione przez młodzież wartości w zależności od typu i kierunku kształcenia czy zgodności między preferowanymi przez młodzież stylami życia a cenionymi przez nią wartościami. Badaniem objęto ponad 1000 uczniów trzecich klas szkół średnich różnego typu w Warszawie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem Modele życia, będącym modyfikacją dwóch technik: kwestionariusza C. Matusewicza Test Wyboru Wartości Moralnych oraz kwestionariusza T. Hejnickiej-Bezwińskiej Modele i Zadania. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że niezależnie od typu szkoły młodzież najbardziej preferowała takie style życia jak: wygoda życia, niezależnościowy, allocentryczny oraz rodzinny. Wykazano również, że niezależnie od typu szkoły respondenci najbardziej cenili następujące wartości: miłość, przyjaźń, niezależność, życie rodzinne oraz zdrowie. Jednocześnie zaobserwowano, że licealiści bardziej niż badani uczęszczający do technikum cenili wartości estetyczne, moralne oraz religijne. Uczniowie technikum natomiast cenili bardziej prestiż i niezależność. |