BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style życia i systemy wartości młodzieży w zależności od typu i kierunku kształcenia
Instytucja:
Data: 1998 – 1999
Badacz: Maria Czerwińska-Jasiewicz
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiły m.in. preferowane przez młodzież style życia w zależności od typu i kierunku kształcenia; cenione przez młodzież wartości w zależności od typu i kierunku kształcenia czy zgodności między preferowanymi przez młodzież stylami życia a cenionymi przez nią wartościami. Badaniem objęto ponad 1000 uczniów trzecich klas szkół średnich różnego typu w Warszawie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem Modele życia, będącym modyfikacją dwóch technik: kwestionariusza C. Matusewicza Test Wyboru Wartości Moralnych oraz kwestionariusza T. Hejnickiej-Bezwińskiej Modele i Zadania. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że niezależnie od typu szkoły młodzież najbardziej preferowała takie style życia jak: wygoda życia, niezależnościowy, allocentryczny oraz rodzinny. Wykazano również, że niezależnie od typu szkoły respondenci najbardziej cenili następujące wartości: miłość, przyjaźń, niezależność, życie rodzinne oraz zdrowie. Jednocześnie zaobserwowano, że licealiści bardziej niż badani uczęszczający do technikum cenili wartości estetyczne, moralne oraz religijne. Uczniowie technikum natomiast cenili bardziej prestiż i niezależność.

Deskryptory TESE: postawa, uczeń, szkoła średnia, relacje interpersonalne, zachowania
TESE descriptors: attitude, pupil, secondary school, interpersonal relations, behaviour
Publikacje:
  • Czerwińska-Jasiewicz, M. (2001). Style życia i systemy wartości młodzieży w zależności od typu i kierunku kształcenia. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 257-270.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"