Tytuł badania: |
Depresja, poziom lęku i poczucia kontroli w aspekcie kształtowania się statusów tożsamości osobowej (w sferze – kontakty z rówieśnikami) u młodzieży szkół średnich i studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Ewa Marat |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź, czy występują różnice między młodzieżą licealną a studencką charakteryzującą się różnymi statusami tożsamości wg koncepcji W. Meeusa (rozproszoną, przekazywaną, odraczaną, nabywaną) w poziomie lęku (rozpatrywanego jako stan i cecha), depresji i poczucia kontroli w sferze kontakty z rówieśnikami. Badaniem objęto 342 uczniów (222 dziewczęta oraz 120 chłopców) kilku szkół średnich z Łodzi (przede wszystkim z drugich klas) oraz 248 studentów (208 kobiet i 40 mężczyzn) kilku kierunków na Uniwersytecie Łódzkim (przede wszystkim z drugiego roku). Do zebrania materiału badawczego posłużono się polską wersją Skali Rozwoju Tożsamości – U-GIDS W. Meeusa. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że występują różnice w poziomie depresji między studentami i licealistami ze statusem tożsamości odraczanej i przekazywanej. Okazało się, że w obu przypadkach uczniowie byli bardziej depresyjni niż studenci. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również różnice między dwiema grupami respondentów w poziomie zmiennej lęk-stan ze statusem tożsamości nabywanej (wyższy poziom cechował licealistów). Jednocześnie nie zaobserwowano istotnych różnic w poziomie zmiennych: lęk-cecha i poczucie kontroli wśród uczniów i studentów w żadnym z czterech statusów tożsamości. |
Deskryptory TESE: |
postawa, osobowość, student, uczeń, zachowania, zachowania społeczne, studia wyższe, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
attitude, personality, student, pupil, behaviour, social behaviour, higher education course, secondary school |
Publikacje: |
- Marat, E. (2001). Depresja, poziom lęku i poczucia kontroli w aspekcie kształtowania się statusów tożsamości osobowej (w sferze – kontakty z rówieśnikami) u młodzieży szkół średnich i studentów. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 333-343.
|